Nusayrîlik, gerek konsekansiyel (akidevî-ritüel) algılarıyla, gerekse dinsel sosyalleşmelerinde görülen tezahürleriyle ilgili olsun, hakkında vurgulu değerlerin tespitiyle alakalı, bilimsel ölçütler muvacehesinde, objektif araştırma kurallarına uygun, henüz hakkında çalışma yapılmayan, akîdevî teamüle muhalif ezoterik bir versiyondur. Daha önce yapılan tespitlerle ilgili çalışmalarda, bize göre yapılan hata, Nusayrî perspektife yansıyan akidevî formlarla alakalı hususlarda, tek taraflı tez dayatılmasından ve bunun mutlak oluşundaki ısrarından kaynaklanmaktadır. Halbuki Nusayrî inançlılar arasında; Kur’anı kutsal kitap olarak kabul edenler etmeyenler, Ali’yi ilâh olarak görenler görmeyenler, tenasühe inananlar inanmayanlar, Sünnî terminolojiye uygun ibadeti–genellikle eksik de olsa–yerine getirenler getirmeyenler olduğu gibi; gerek İslam, gerekse İslam dışı inançlardan ve mezheplerden, bireylere ve gruplara göre farklı idraklerle tecrübe edilen, değişken mizaçlarda çok çeşitli inançlar manzumesi görmek mümkündür. Bu doğrultudaki marjinal Nusayrîliğin akide boyutunda üç temel form göze çarpmaktadır; Ali eksenli heretik ezoterizm, adaptasyon niteliğinde totemizm ve daha çok İslam-öncesi izler taşıyan historisizmdir. Binaenaleyh, kendimizce ilginç bulduğumuz ve fakat görebildiğimiz kadarıyla, Nusayrîlerin cahiliyye döneminden günümüze taşıdıkları akîde boyutlarıyla ilgili özgün iman sembollerinin, her hangi nedenlerle farkına varılamamış olması, bizi böyle bir çalışma yapmaya sevk etmiştir
Paralel Nusayrî(lik) Totem(izm) Historisizm Ezoterizm Senkretizm Buheynan Horoz Mana Toprak Ana Cahiliyye Ali Kader birliği asabiyesi
In this article, the pagan and the Nusayri (Arab Alawities) cultures and the Senkretic sembols embodiying the Marginals who are seen as occupying the bottom level of the Nusayri society are studied. Their transformation of the pagan culture to the present day is also examined. In addditon, their religious and ideologicial views are worked. Marginal Nusayrisizm within Nusayrisizm shows a specific character. In our opinion, previous mistakes about the issue comes from the facts that one sides view about the form of the faith which shapes Nusayrisizm is forced and insisted that the argument is a fact. In fact, it is
possible to observe many different faith series within the believers of Nusayrisizm. Three
main form of marginal Nusayrisizm stand out; Ali axial heretic esotericism, totemism with
adaptation character, and historicism which bear pre-Islamic steps.
Other ID | JA27NC26TR |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 20 Issue: 20 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.