Aim: This study was conducted to determine the effect of the training pattern using evaluation lists on average anxiety scores measured at prior to the clinical practice, during the clinical practice and at the end of the clinical practice of the students attending to the Obstetric and Gynecologic Nursing course in skill laboratories. Methods: This study is a descriptive. The population of the research consisted of 115 third class students attended Obstetrics and Gynecologic Nursing course at A University Health Sciences Faculty in the fall semester of academic years of 2007-2008 in Central Anatolia Region. The data were collected by using Student Identification Form, checklists Skill Evaluation Forms and Spielberger’s State-Trait Anxiety Inventory. The students were divided into study groups consisting of fifteen people in order to carry out the practices at skill laboratories and classroom environment. Under the supervision of an instructor, students in the study groups were made to repeat the application until they execute the each step of the checklist exactly. Anxiety levels of students were measured at the beginning of the semester, at prior to the clinical practice, during the clinical practice and at the end of the clinical practice. Arithmetic average, t test, and correlation analysis were used for analyzing the data. Results: It was determined that a large number of students who participated in the research were in the age group between 18 – 21 years % 54.8 . Most students were graduated from Anatolian/ super/ science high school %60.9 . At the beginning of the semester, the average of the students’ state anxiety points were assessed as – X= 40.41. It was determined that, the average of the students’ state anxiety points prior to clinical practice – X= 40.02 was lower than the average at the end of the clinical practice – X= 44.23 , and the differences between these results were statistically significant p
Obstetrics and Gynecologic Nursing education clinical skills evaluation lists anxiety
Amaç: Bu araştırma, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Dersi alanöğrencilere, beceri geliştirme laboratuarı ortamında denetleme listeleri kullanılarak uygulanan eğitim modelinin, öğrencilerin klinik uygulama öncesinde, uygulama sırasında ve uygulama sonunda anksiyete puan ortalamalarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı niteliktedir. Araştırmanın evrenini, 20072008 öğretim yılı güz döneminde İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir ildekiA Üniversite’sinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 3. sınıfındaokuyan ve Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Dersi alan 115 öğrencioluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanılama Formu, Denetleme listeleri Beceri Değerlendirme Formları ve Durumluk-Sürekli Anksiyete Envanteri kullanılmıştır. Beceri laboratuarında ve dershane ortamında,uygulamaları yapmak üzere öğrenciler 15 kişilik çalışma gruplarına ayrılmıştır.Öğretim elemanının denetiminde öğrencilerin, denetleme listesindekiher bir basamağı tam olarak yapana kadar uygulamayı tekrarlamaları sağlanmıştır. Ders dönemi başında, klinik öncesinde, klinik uygulama sırasındave sonunda öğrencilerin anksiyete düzeyleri belirlenmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, t testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun 18- 21 yaş grubuarasında yer aldığı belirlenmiştir %54.8 . Öğrencilerin çoğunluğu %60.9 anadolu/süper/fen lisesi mezunudur. Ders döneminin başlangıcında öğrencilerin durumluk anksiyete puanlarının ortalaması X= 40.41 olarak belirlenmiştir. Uygulamanın öncesinde X= 40.02 öğrencilerin durumluk anksiyete puan ortalamasının uygulama sonrası puan ortalamasına X= 44.23 göre daha düşük düzeyde olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır p
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği eğitim klinik beceriler değerlendirme listeleri anksiyete.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 2 |