Objective: The aim of this descriptive study was to examine the effect of satisfaction of nursing students on their academic achievement and the factors affecting them. Method: The study was conducted with 273 students who attended health school and agreed to join, at 15 April-30 June 2010. The data was collected by sociodemographics form, Student Satisfaction Scale, University’s Student Information System Screen. The Kruskall Wallis test, Student’s t-test, One way Anova and Pearson correlation analysis have been used in evaluation of data. Results: The mean age of the students is 21.27± 2.26. 70.3% of the students are female and 28.9% of them is sophomore. 64.5% of the students has income equivalent to expenses, and 85.7% have nuclear family, 56.4% live for the longest period in a city, %46.9 live with his/her friends, 63.7% has chosen profession willingly. The mean score of student satisfaction scale is low, and there is a weak and positive significant relationship between mean score of student satisfaction scale and academic averages p< 0.01 . The fourth grade students’ scores are higher than the other classes p< 0.01 . The scores of students living at home with their friends are higher than the students living in dormitory or at home with their family p
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının,akademik başarıları üzerine etkisini ve bunları etkileyen faktörleri incelemekamacıyla tanımlayıcı olarak yürütülmüştür.Yöntem: Çalışma, 15 Nisan - 30 Haziran 2010 tarihleri arasında Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 273 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri Sosyo Demografik Özellikler Formu, Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği veüniversitenin Öğrenci Bilgi Sistemi ekranı kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Kruskall Wallis, Student t testi, Tek yönlü varyansanalizi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalamaları 21.27± 2.26 yıl olup, %28,9’u ikinci sınıf, %70,3’ü bayan, %64,5’ inin geliri giderine denk, %85.7’ si çekirdek aile yapısına sahip, %56.4’ünün en uzun süreyaşadığı yer kent, %46.9’u şu anda arkadaşları ile birlikte yaşıyor ve%63.7’si bu bölümde okumayı isteyerek seçmiştir. Çalışmada öğrencilerinmemnuniyet ölçeği puan ortalamasının düşük olduğu ve memnuniyet ölçeğipuan ortalaması ile akademik ortalamaları arasında pozitif yönde zayıf birilişki olduğu saptanmıştır p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 1 |