This study examines the impact of vehicle utilization on greenhouse gas emissions in the logistics sector in Turkey using a VAR model. The research aims to provide insights into the environmental impacts of logistics activities and provide information on emission mitigation, and in this context, it analyzes the relationship between vehicle utilization indicators and emission data. The findings show that there is a consistent correlation between vehicle utilization and GHG emissions in the logistics sector in Turkey. The study reveals that GHG emissions increase with the increase in the total number of vehicles in transportation modes. These findings highlight that optimizing vehicle utilization is an important strategy for reducing GHG emissions in the logistics sector. Future studies should focus on longitudinal analyses, comparative studies, technological innovations, policy implications and an integrated approach to further deepen our understanding of this relationship and guide the development of sustainable logistics strategies. In this way, the logistics sector can contribute to sustainability and efficiency, helping the development of a greener and more resilient sector in Turkey and internationally.
Transportation Modes Number of Vehicles Greenhouse Gas Emissions Vector Autoregressive Model
Bu çalışma, Türkiye'de lojistik sektöründe araç kullanımının sera gazı emisyonları üzerindeki etkisini VAR modeli kullanarak incelemektedir. Araştırma, lojistik faaliyetlerinin çevresel etkilerine dair içgörü sağlamayı ve emisyon azaltımıyla ilgili bilgi vermek amaçlamakta ve bu bağlamda araç kullanım göstergeleri ile emisyon verileri arasındaki ilişkiyi analiz etmektedir. Bulgular, Türkiye'deki lojistik sektöründe araç kullanımı ile sera gazı emisyonları arasında tutarlı şekilde bir korelasyon olduğunu göstermektedir. Çalışma, taşımacılık modlarında toplam araç sayısının artışıyla sera gazı emisyonunun da arttığını ortaya koymaktadır. Bu bulgular, araç kullanımının optimize edilmesinin, lojistik sektöründeki sera gazı emisyonlarının azaltılmasında önemli bir strateji olduğunu vurgulamaktadır. Gelecekteki çalışmalar, boylamsal analizlere, karşılaştırmalı çalışmalara, teknolojik yeniliklere, politika çıkarımlarına ve entegre bir yaklaşıma odaklanarak bu ilişkiyi daha da derinlemesine anlamamıza ve sürdürülebilir lojistik stratejilerinin geliştirilmesine rehberlik etmeye odaklanmalıdır. Bu şekilde lojistik sektörü, sürdürülebilirliğe ve verimliliğe katkıda bulunarak Türkiye'de ve uluslararası alanda daha yeşil ve dirençli bir sektörün gelişimine yardımcı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Ecological Economics, International Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
Hitit Journal of Economics and Politics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).