The main aim of this study is to reveal how cultural change and interaction shape today's marriage rituals and to what extent this situation is reflected in marriage consumption. This study is a non-experimental cross-sectional field study that analyzes data on variables collected over a period of time in a target sample. As a result of the study conducted, no scale that reveals marriage rituals and their reflection on consumption was found. For this reason, in order to explain the mechanisms behind the concepts and findings in the literature in depth, the method of this study was determined as qualitative method. The sample of the study was determined according to the maximum variation sampling method. The sample, which was determined according to this method, consists of those who will get married in the next year (2022), those who have been married until five years ago and mothers-in-law. As a result of the thematic analysis, the categories were determined as; meeting, marriage proposal, asking for the girl’s hand in marriage - betroth- engagement, bundle, henna night, to fetch the bride, marriage and wedding, photo shooting, shopping, jewelry sharing, material effect, the effect of the pandemic and using social media in ritual consumption. Themes were identified by analyzing the categories. Marriage rituals, consumption of marriage rituals, jewelry, the pandemic and social media are the themes identified. Findings were discussed in the line of relevant literature.
Çok sayıda kültürel öğeler barındıran geçiş ritüellerinden biri olan evlilik ritüellerini anlamak incelenen toplum hakkında bilgi edinmenin anahtarını cebimize koymakla eşdeğerdir. Bu bağlamda ilgili araştırmanın amacı kültürel değişim ve etkileşimin günümüz evlilik ritüellerini nasıl şekillendirdiği ve bu durumun evlilik tüketimine ne ölçüde yansıdığını ortaya koymaktır. Bu araştırma hedef örneklemde belli bir zaman diliminde toplanan değişkenlere dair verileri analiz eden deneysel olmayan kesitsel bir alan araştırmasıdır. Yapılan araştırmalar neticesinde evlilik ritüelleri ve tüketime yansıyan halini ortaya koyan bir ölçeğe rastlanmamıştır. Bu nedenle literatürdeki kavram ve bulguların ardındaki mekanizmaları derinlemesine açıklayabilmek adına bu araştırmanın yöntemi nitel yöntem olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemine göre belirlenmiştir. Bu yönteme göre belirlenmiş olan örneklemi önümüzdeki bir yıl içerisinde evlenecek olanlar (2022) ile beş yıl öncesine kadar evlenmiş olanlar ve kayınvalideler oluşturmaktadır. Tematik analiz neticesinde kategoriler; tanışma, evlilik teklifi, isteme-söz-nişan, bohça, kına, gelin alma, nikah ve düğün, fotoğraf çekimi, alışveriş, takı paylaşımı, maddi olarak etkilenme, pandeminin etkisi ve ritüel tüketiminde sosyal medyadan faydalanma olarak tespit edilmiştir. Kategoriler incelenerek temalar tespit edilmiştir. Evlilik ritüelleri, evlilik ritüelleri tüketimi, takı, pandemi ve sosyal medya tespit edilen temalardır. Bulgular ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | International Corporation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 21, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
Hitit Journal of Economics and Politics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).