Establishing a fair tax scheme has been discussed as a topic in many years. Arrangements which emphasize justice norm in taxation have taken place primarily in universal declarations and then have become constitutional regulations. Justice norm in taxation materialize with principles of equality and ability to pay in the constitutional status. As a result of analysis of the 30 countries’ constitutions which selected from all the continents of the Earth and have different legal systems, we observed that the principle of ability to pay taxation has been given clearly stated in 12 of these,the principle of equality in taxation has been given clearly stated in 8 of these, and also principle of justice in taxation has been given clearly stated in 9 of these. Although principle of ability to pay taxation has been clearly arranged as a name of financial liability, the principle of equality in taxation given as indirectly and also the principle of justice in taxation given as vague in Turkey
Adil bir vergi düzeninin sağlanması yüzyıllardır tartışılan bir konu olmuştur. Vergileme adalet normuna vurgu yapan düzenlemeler öncelikli olarak evrensel bildirgelerde yer almış ve daha sonra anayasal düzenleme haline gelmiştir. Vergilemede adalet normu anayasal statüde eşitlik ve ödeme gücü ilkeleri ile somutlaşmıştır. Dünya’nın tüm kıtalarından seçilen ve farklı hukuk sistemlerine sahip 30 ülke anayasasının incelenmesi sonucunda; bunların 12 tanesinde vergilemede ödeme gücü ilkesine, 8 tanesinde vergilemede eşitlik ilkesine ve 9 tanesinde de vergilemede adalet ilkesine açıkça yer verildiği görülmüştür. Türkiye’de ise “mali güç” adı altında ödeme gücü ilkesi açıkça düzenlenmiş iken, vergilemede eşitlik ilkesine dolaylı olarak ve adalet ilkesine de muğlak bir şekilde yer verilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 2 |