Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2022, , 305 - 312, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1049411

Abstract

Ülkeler arasında kısa zamanda hızla artış gösteren Covid-19 hastalığı, pozitif vakalar ve ölümler ile birlikte dünya çapında toplumsal kaygı
ve endişeleri de beraberinde getirmiştir. Bununla birlikte ülkelerin karşı karşıya kaldığı pandemi tehdidi başta sağlık sektörü olmak üzere
birçok sektörü de olumsuz etkilemiştir. Bu sektörlerden biri de eğitim sektörüdür. Bu bağlamda geniş bir kitleyi etkileyen eğitim sektörü için
gerekli önlemlerin alınması da bir zorunluluk hâline gelmiştir. Bu önlemlerin başında “Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitim Planı” gelmektedir.
Bu çerçevede Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) bünyesinde yapılan mevzuat düzenlemesiyle birlikte tüm üniversitelerin tüm birimlerinde
uzaktan eğitim uygulamalarına izin verilmiştir. Süreç içerisinde UZEM (Uzaktan Eğitim Merkezi) alt yapısına sahip olan 123 üniversite
öğrenme öğretme faaliyetlerini bu sistemler üzerinden yürütürken, altyapı konusunda eksiği olan diğer üniversitelerin ihtiyaçları da
Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunca giderilmeye çalışılmıştır. Eğitim paydaşları göz önünde bulundurulduğunda öğrenme öğretme
faaliyetleri içerisinde aktif rol oynayan akademisyen/öğretim elamanlarından, acil ve zorunlu öğretime geçişe yönelik görüş alınmasının ve
bu konu üzerine tutumlarının ortaya konulmasının süreci iyileştirmek adına önem arz edeceği düşünülmektedir. Tüm bu bilgiler ışığında
bu araştırmada, ilgili konuya yönelik geliştirilebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek ortaya koymak amaçlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları, bir devlet üniversitesinin farklı fakülte ve yüksekokullarında çalışan 163 akademisyen ile birlikte yürütülmüştür.
Ölçeğin öz değeri 1’den büyük üç faktörlü yapısı toplam varyansın %67.41’ini açıklamaktadır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
kendi içerisinde tutarlı yapısını ispatlamaktadır. Sonuç olarak; ölçeğin geçerlik ve güvenirlik araştırmaları için uygulanan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda COVID 19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik
Akademisyen Tutum Ölçeği” geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir veri toplama aracı olarak alan yazına sunulmuştur.

References

  • Artan, T., Karaman, M., Arslan, İ., & Cebeci, F. (2020). COVID-19 salgınına yönelik algı ve tutumları değerlendirme ölçeğinin değerlendirilmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 4 (2), 101-107.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Harry, K., John, M., & Keegan, D. (1993). Distance education: New Perspectives. London: Kogan Page. https://doi.org/10.4324/ 9781315003429
  • Hodges, C.B., Moore, S., Lockee, B.B., & Trust, T. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 1-15. https://er.educause.edu/ articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching- and-online-learning adresinden 21.12.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Hutcheson, G., & Sofroniou, N. (1999) The Multivariate Social Scientist: Introductory Statistics Using Generalized Linear Models. Sage Publication, Thousand Oaks, CA. https://doi. org/10.4135/9780857028075
  • Kaya, Z., & Karaağaçlı, M. (2002). İnternet Yoluyla Eğitimde Etkileşimli Ortamların Tasarımı. Bilgi Teknolojisi Kongresi Bildirileri, Denizli: Pamukkkale Üniversitesi, 6-8 Mayıs.
  • Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288.
  • , C.Y. (2020). Social Reaction Toward the 2019 Novel Coronavirus (COVID-19). Social Health and Behavior 3 (1), 1-2.
  • Macit, A. (2020). Küresel Salgınların Tarihi ve Dünya Tarihsel Dönüşüm. İLEM Covıd-19 Soruşturma Dosyası. http://blog. ilem.org.tr/abdulkadir-macit-kuresel-salginlarin-tarihi-vedunya- tarihsel-donusumler/ adresinden 01.01.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Moore, M. (1990). Background and overview of contemporary American distance education. New York: Pergamon, pp. xiixxvi.
  • Sangster, A., Stoner, G., & Flood, B. (2020). Insights into accounting education in a COVID-19 world. Accounting Education, 29(5), 431-562.
  • Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic Journal of Medical Sciences, 25 (1), 142-153.
  • WHO. (2020). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World Health Organization. https://covid19.who.int/
  • Yamamoto, G.T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.

Academician Attitude Scale for the Transition to Emergency and Mandatory Distance Education with the Covid 19 Pandemic: A Scale Development Study

Year 2022, , 305 - 312, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1049411

Abstract

The Covid-19 disease, which has increased rapidly among countries in a short time, has brought along social concerns and concerns around
the world, along with positive cases and deaths. For all that, the pandemic threat faced by countries has negatively affected many sectors,
especially the health sector. One of these sectors is the education sector. It has become a necessity to take the necessary precautions for the
education sector, which affects a large audience. The first of these measures is the “Emergency and Compulsory Distance Education Plan”.
In this context, with the legislative arrangement made within the body of the Higher Education Board, distance education applications
in all fields of all universities were allowed. While 123 universities with Distance Education Center infrastructure are carried out through
these systems, the needs of universities, which lack infrastructure, have been tried to be met in cooperation with other universities under
the coordination of the Council of Higher Education. Considering the education stakeholders, it is thought that it will be important to
get opinions about the transition to Emergency and Compulsory Education from academicians/instructors who play an active role in
learning and teaching activities and to reveal their attitudes on this issue in order to improve the process. In the light of all this information,
in this study, it is aimed to reveal a valid and reliable scale for the relevant subject. The scale was carried out with 163 academicians working
in different faculties and technical colleges of a state university. The three-factor structure of the scale with an eigenvalue greater than
1 explains 67.41% of the total variance. The validity and reliability studies carried out to prove its consistency within scale. The results
of Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) applied for validity and reliability studies of the scale;
supports the submission of the “Academician Attitude Scale towards the Transition to Emergency and Compulsory Distance Education
with the COVID-19 Pandemic” to the literature as a valid and reliable scale.

References

  • Artan, T., Karaman, M., Arslan, İ., & Cebeci, F. (2020). COVID-19 salgınına yönelik algı ve tutumları değerlendirme ölçeğinin değerlendirilmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 4 (2), 101-107.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Harry, K., John, M., & Keegan, D. (1993). Distance education: New Perspectives. London: Kogan Page. https://doi.org/10.4324/ 9781315003429
  • Hodges, C.B., Moore, S., Lockee, B.B., & Trust, T. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 1-15. https://er.educause.edu/ articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching- and-online-learning adresinden 21.12.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Hutcheson, G., & Sofroniou, N. (1999) The Multivariate Social Scientist: Introductory Statistics Using Generalized Linear Models. Sage Publication, Thousand Oaks, CA. https://doi. org/10.4135/9780857028075
  • Kaya, Z., & Karaağaçlı, M. (2002). İnternet Yoluyla Eğitimde Etkileşimli Ortamların Tasarımı. Bilgi Teknolojisi Kongresi Bildirileri, Denizli: Pamukkkale Üniversitesi, 6-8 Mayıs.
  • Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288.
  • , C.Y. (2020). Social Reaction Toward the 2019 Novel Coronavirus (COVID-19). Social Health and Behavior 3 (1), 1-2.
  • Macit, A. (2020). Küresel Salgınların Tarihi ve Dünya Tarihsel Dönüşüm. İLEM Covıd-19 Soruşturma Dosyası. http://blog. ilem.org.tr/abdulkadir-macit-kuresel-salginlarin-tarihi-vedunya- tarihsel-donusumler/ adresinden 01.01.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Moore, M. (1990). Background and overview of contemporary American distance education. New York: Pergamon, pp. xiixxvi.
  • Sangster, A., Stoner, G., & Flood, B. (2020). Insights into accounting education in a COVID-19 world. Accounting Education, 29(5), 431-562.
  • Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic Journal of Medical Sciences, 25 (1), 142-153.
  • WHO. (2020). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World Health Organization. https://covid19.who.int/
  • Yamamoto, G.T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ezgi Pelin Yıldız 0000-0002-9987-9857

Metin Çengel 0000-0003-0054-3120

Ayşe Alkan 0000-0002-9125-1408

Publication Date August 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yıldız, E. P., Çengel, M., & Alkan, A. (2022). Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(2), 305-312. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1049411
AMA Yıldız EP, Çengel M, Alkan A. Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. J Higher Edu Sci. August 2022;12(2):305-312. doi:10.5961/higheredusci.1049411
Chicago Yıldız, Ezgi Pelin, Metin Çengel, and Ayşe Alkan. “Covid-19 Salgını Ile Acil Ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, no. 2 (August 2022): 305-12. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1049411.
EndNote Yıldız EP, Çengel M, Alkan A (August 1, 2022) Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 2 305–312.
IEEE E. P. Yıldız, M. Çengel, and A. Alkan, “Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, J Higher Edu Sci, vol. 12, no. 2, pp. 305–312, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1049411.
ISNAD Yıldız, Ezgi Pelin et al. “Covid-19 Salgını Ile Acil Ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/2 (August 2022), 305-312. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1049411.
JAMA Yıldız EP, Çengel M, Alkan A. Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. J Higher Edu Sci. 2022;12:305–312.
MLA Yıldız, Ezgi Pelin et al. “Covid-19 Salgını Ile Acil Ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 12, no. 2, 2022, pp. 305-12, doi:10.5961/higheredusci.1049411.
Vancouver Yıldız EP, Çengel M, Alkan A. Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Öğretime Geçişe Yönelik Akademisyen Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):305-12.