Aim: The study was conducted to determine the effect of COVID-19 fear and death anxiety on intern nursing students before they enter clinical practice, focusing on changes in their professional values.
Method: The population of this descriptive and cross-sectional study included a total of 218 intern nursing students from a university in Turkey, the sample of the study consisted of 215, which is among the top five provinces where the COVID-19 pandemic is felt most intense in Turkey.
Results: The students had moderate COVID-19 fear and death anxiety and good professional values. A positive correlation was found between the level of the COVID-19 Fear Scale and both the Abdel-Khalek Death Anxiety Scale and the safety sub-dimension of professional values. All of the sub-dimensions of professional values and fear of COVID-19 median were found to be higher in the students who desire to clinical practice. The factors affecting the Death Anxiety Scale included caring for bedridden patients. Further, fear of COVID-19 factors affecting was the desire for clinical practice negatively.
Conclusion: During the pandemic process, it was determined COVID-19 fear and death anxiety. It was determined that the professional values of the students were not affected and those with high human dignity, responsibility, and safety values wanted to start clinical practice. So, it is thought that psychological counseling and pieces of training for the development of professional values will be beneficial in the prevention of leaving the profession or in the development of values during the pandemic process.
Intern nurse Fear of death Professional values Clinical practice COVID-19 kaygısı İntörn hemşire Ölüm korkusu Mesleki değerler Klinik uygulama
Amaç: Bu çalışma intörn hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama öncesi yaşadıkları COVID-19 korku düzeyi ve ölüm anksiyetesinin profesyonel değerlere etkisini belirlemek amacı ile yapıldı.
Yöntem: Bu tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmanın evrenini, Türkiye’de Covid-19 salgının en yoğun yaşandığı ilk beş il arasında yer alan bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 218 intörn öğrenci, örneklemini de 215 (%98.6) öğrenci oluşturdu.
Bulgular: Öğrencilerin COVID-19 korku ve ölüm kaygıları orta ve mesleki değerleri iyi düzeydedir. COVID-19 Korkusu Ölçeği düzeyi ile hem Abdel-Khalek Ölüm Kaygısı Ölçeği ve hem de mesleki değerlerin güvenlik alt boyutu arasında pozitif ilişki bulunmuştur. Mesleki değerler ve COVID-19 korkusu alt boyutları, klinik uygulama yapmak isteyen öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Yatağa bağımlı hastalara bakım verenlerde, Ölüm Kaygısı Ölçeği puanları etkilenmiştir. Ayrıca, öğrencilerde COVID-19 korkusu, klinik uygulama isteğini olumsuz yönde etkilemiştir.
Sonuç: Pandemi sürecinde, öğrencilerde COVID-19 korku ve ölüm kaygısı tespit edildi. Öğrencilerin mesleki değerlerinin etkilenmediği, insan onuru, sorumluluk ve güvenlik değerleri yüksek olanların klinik uygulamaya başlamak istedikleri saptandı. Bu nedenle, pandemi sürecinde, mesleki değerlerin geliştirilmesine yönelik psikolojik danışmanlık ve eğitimlerin meslekten ayrılmanın önlenmesinde veya değerlerin geliştirilmesinde faydalı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |