Diş hekimliğinde lisansüstü uzmanlık ve doktora tezleri, birçok bilimsel adımdan ilkidir. Ülkemizde diş hekimliğinde uzmanlık ve doktora
eğitimlerini bitirebilmek için tez yazmak ve yazılan tezi savunmak zorunludur. Tezlerin yayınlanması ise, yeni bilginin bilim camiasında
yayılmasını sağlar. Çalışmamızda 2016-2020 yılları arasında yazılan, merkezi sınav ile alınan 377 diş hekimliği uzmanlık öğrencisi ile
üniversitelerin kendi bünyelerinde yaptıkları sınav ile alınan 149 doktora öğrencisinin tezleri incelenmiştir. Değerlendirilen tezlerin teslim
tarihleri, araştırma tipleri, danışman öğretim üyelerinin unvanları, yapıldığı üniversiteler, çalışmaların konuları ve yayınlanma durumları
kaydedildi. Tezlerin yayın durumu, Pubmed ve Google Akademik arama motorları kullanılarak ve Dergi Park üzerinden yazar adı,
danışman adı, tez başlıkları Türkçe ve İngilizce taranarak değerlendirildi. IBM SPSS 26.0 programı kullanılarak Ki-kare istatistiksel analizi
yapıldı. Yayınlanan tezler dergi kapsamına göre SCIE/ ESCI indeksli dergiler, diğer ulusal dergiler ve diğer uluslararası dergiler şeklinde
incelenerek yayınlanma oranları yüzdelik oran olarak hesaplandı. %71,67’si uzmanlık tezi ve % 28,32’si doktora tezi olan toplam 526 tezin
yayınlanma oranlarının doktora tezlerinde % 26,17 iken, uzmanlık tezlerinde ise % 17,5 olduğu görüldü.
Postgraduate specialization and doctoral theses in dentistry are the first of many scientific steps. In our country, it is compulsory to
write a thesis and defend the written thesis in order to complete the specialty and doctorate education. Publication of theses ensures the
dissemination of new knowledge in the scientific community. In our study, the theses written between 2016-2020 by 377 postgraduate
students in dentistry taken by central examination and 149 doctoral students who were taken by universities’ own exams were examined.
The delivery dates of the evaluated theses, research types, titles of the advisors, universities, subjects of the studies and their publication
status were recorded. The publication status of the theses was evaluated using Pubmed and Google Academic search engines and by
scanning the author’s name, supervisor name, thesis titles in Turkish and English through Dergipark. Chi-square statistical analysis was performed using IBM SPSS 26.0 program. The published theses were analyzed as SCIE / ESCI indexed journals, other national journals
and other international journals according to the scope of the journal, and their publication rates were calculated as percentages. It was
revealed that the publication rates of a total of 526 theses, of which 71.67% are specialization theses and 28.32% are doctoral theses, was
26.17% in doctoral theses and 17.5% in specialty theses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |