The aim of the research is to determine the diversity of activities in congresses held in different scientific disciplines, to reveal the factors
that affect the efficiency of congresses according to academicians, and the meaning attributed to congresses. Case design was used in the
research. The data were collected by examining the programs of congresses in different disciplines in the USA, Germany, France, Spain,
England, and Turkey, which are the top 5 countries in the ICCA (2019) report according to the number of congresses, and through an
open-ended interview form developed within the scope of structured interview technique. The study group consists of 57 participants from
the education faculties of 28 different universities using the snowball technique and criterion-based sampling technique. The following
events stand out in the congresses: parallel paper sessions, posters, workshops, panels, invited speakers, thematic meetings, research
trainings, special sessions conducted with subgroups such as graduate students, teachers, managers and supervisors, field trips, meeting
with authorities at the same table at meals. These include live access portals, interactive posters, and interactive discussion platforms
in online congresses. A significant portion of the participants preferred face-to-face congresses to online congresses. The quality of the
papers, the expertise of the invited speakers, bringing together related disciplines in a thematic field, and the opportunity to turn the
papers into publications in qualified journals came to the fore as the factors affecting the efficiency of the congresses. In addition to being
places that contribute to professional development, socialization, and professional relations, congresses are interpreted as practices that go
beyond their purpose today.
Araştırmanın amacı farklı bilimsel disiplinlerde düzenlenen kongrelerdeki etkinlik çeşitliliğini belirlemek, akademisyenlere göre
kongrelerin verimliliğini etkileyen etmenleri ve kongrelere yüklenen anlamı ortaya koymaktır. Araştırmada durum deseni kullanılmıştır.
Veriler ICCA (2019) raporunda kongre sayılarına göre yapılan sıralamada ilk 5 ülke olan ABD, Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere ile
Türkiye’de farklı disiplinlerdeki kongrelerin programları incelenerek ve yapılandırılmış görüşme tekniği kapsamında geliştirilen açık
uçlu görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma grubu kartopu tekniği ve ölçüte dayalı örnekleme tekniği kullanılarak 28 farklı
üniversitenin eğitim fakültelerinde yer alan 57 katılımcıdan oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Kongrelerde şu
etkinlikler öne çıkmaktadır: paralel bildiri oturumları, posterler, çalıştaylar, paneller, çağrılı konuşmacılar, tematik toplantılar, araştırma
eğitimleri, lisansüstü eğitim öğrencileri, öğretmenler, yöneticiler deneticilere yönelik gibi alt gruplarla yürütülen özel oturumlar, alan
gezileri, yemeklerde otorite isimlerle aynı masada buluşma. Bunlara çevrim içi kongrelerde canlı erişim portalları, etkileşimli poster ve
etkileşimli tartışma platformları eklenmiştir. Katılımcıların önemli bir kısmı yüz yüze kongreleri çevrim içi kongrelere tercih etmişlerdir.
Kongrelerin verimliliğini etkileyen etmenler olarak bildirilerin niteliği, çağrılı konuşmacıların uzmanlığı, tematik bir alanda ilgili
disiplinleri buluşturması, bildirilerin nitelikli dergilerde yayına dönüşme fırsatının sunulması öne çıkmıştır. Kongreler mesleki gelişime
katkı sağlayan, sosyalleşme ve mesleki ilişkiler geliştirilen yerler olmanın yanı sıra günümüzde amacının dışına taşmış uygulamalar şeklinde
anlamlandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |