COVID-19 salgını nedeniyle birçok ülkede okulların kapatılmasıyla birlikte yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Türkiye’de Millî Eğitim
Bakanlığı 23 Mart 2020 tarihinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden genel eğitime devam eden öğrenciler için uzaktan eğitim
uygulamasını başlatırken, özel gereksinimli öğrencilere internet ortamındaki interaktif uygulamaları kullanmaları önerilmiştir. Bu
nedenle özel gereksinimli öğrencilerin öğretmenlerinden aileleri bilgilendirmeleri ve öğrencileri sürece dâhil etmeleri beklenmiştir. Bu
araştırmayla özel gereksinimli öğrencilerle çalışan meslek elemanlarının salgının ilk günlerine yönelik görüşlerini ve ihtiyaçlarını belirlemek
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın katılımcıları Gaziantep’te resmi ve özel
kurumlarda çalışan 91 meslek elemanından oluşmaktadır. Veriler, demografik bilgi formu ve açık uçlu beş sorudan oluşan çevrim içi anket
formu ile 28/04/2020 - 19/05/2020 tarihleri arasındaki toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analizle değerlendirilmiştir. Meslek
elemanlarının en yoğun ihtiyaç duydukları konuların; uzaktan eğitim sistemi ve öğretim süreciyle ilgili bilgi ihtiyacı, sosyal ihtiyaçlar,
psikolojik destek ve sağlık desteği olduğu görülmüştür. Çoğunlukla öğrencilerine etkinlik ödevleri verdiklerini ve ödevlere geri bildirim
sunduklarını; ebeveynlerse eve dayalı oyun, etkinlik vb. öneriler verdiklerini belirtmişlerdir. Çoğunluğu öğrencilere verdiklerinin yeterli
olduğunu ancak yüz yüze eğitim kadar verimli olmadığını ve sınıf iklimini yakalayamadıklarını ifade etmiştir. Öğretmenlerin sürece uyum
sağlamaları için uzaktan eğitime yönelik hizmet içi eğitim verilmesi önerilmektedir
Face-to-face education has been suspended due to the closure of schools in many countries because of COVID-19 pandemic. While the
Ministry of National Education in Turkey started the distance education application for students who continue their general education
through the Education Information Network (EBA) on March 23, 2020, students with special needs were recommended to use interactive
applications on the internet. For this reason, teachers of students with special needs were expected to inform families and involve students
in the process. With this research, it is aimed to determine the opinions and needs of the professionals working with students with special needs regarding the first days of the pandemic. The participants of the research, which was carried out with the phenomenology design,
which is one of the qualitative research methods, consist of 91 professional staff working in public and private institutions in Gaziantep.
Data were collected between 28/04/2020 - 19/05/2020 with a demographic information form and an online questionnaire consisting
of five open-ended questions. The data obtained were evaluated with descriptive analysis. The subjects professional staff need most were:
information needs, social needs, psychological support and health support related to the distance education system and the teaching
process. They mostly give activity assignments to their students and provide feedback on the assignments and give recommendations
like home-based games, activities etc. to the parents. Most of them stated that what they give to students is sufficient, but it is not as
efficient as face-to-face education and they cannot catch up with the classroom climate. In order for teachers to adapt to the process, it is
recommended to provide in-service training on distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |