In this study, it is aimed to examine the levels of higher education students’ cyberloafing behaviors during the distance education
applications carried out in the Covid-19 pandemic in terms of various variables. In addition, determining the reasons for students to exhibit
cyberloafing behavior is among the aims of the research. In the research, convergent parallel design, one of the mixed research models, was
used. The study universe of the research consists of students who take courses through distance education at the higher education level
during the pandemic period. The sample of the study was determined by the snowball sampling method. 391 higher education students
studying in distance education participated in the research. In the study, personal information, and interview forms as well as cyberloafing
scale were used as data collection tools. Quantitative data obtained from the study were analyzed with the SPSS package program. Content
analysis method was used in the analysis of qualitative data obtained from student opinions. According to the findings obtained from the
research; It has been determined that the students’ level of exhibiting cyberloafing behaviors in distance education is at a moderate level.
When the reasons for students’ cyberloafing behaviors were examined, it was seen that there were four categories: (1) reasons originating
from the student, (2) reasons originating from the instructor, (3) reasons originating from distance education, and (4) other reasons
Bu araştırmada, yükseköğretim öğrencilerinin Covid-19 pandemisi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamaları sürecindeki siber
aylaklık davranışları sergileme düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve bu davranışları sergileme sebeplerini belirlemek
amaçlanmaktadır. Araştırmada karma araştırma modellerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini
pandemi döneminde, yükseköğretim kademesinde uzaktan eğitim yoluyla ders alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi
ise kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmaya, pandemi döneminde uzaktan eğitim yoluyla öğrenim gören 391
yükseköğretim öğrencisi katılım göstermiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi ve mülakat formlarının yanı sıra siber
aylaklık ölçeği kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen nicel veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Öğrenci görüşlerinden elde
edilen nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin uzaktan
eğitimde siber aylaklık davranışları sergileme düzeylerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin; (1) öğrenciden kaynaklı
sebepler, (2) öğretim elemanından kaynaklı sebepler, (3) uzaktan eğitimden kaynaklı sebepler ve (4) diğer sebepler şeklinde dört kategori
altında toplanmış nedenlerle siber aylaklık davranışları sergiledikleri saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |