Aim: This study aims to evaluate the perspectives and stress levels of the second year preclinical dentistry students of Çankırı Karatekin
University Faculty of Dentistry about the restorative dental treatment practice course.
Method: The study included 61 preclinical dentistry students who were in the second year of the faculty of dentistry of a state university
in Turkey. After the spring semester of the 2021-2022 academic year (October 03-October 07, 2022), a questionnaire consisting of 10 questions was applied to preclinical students to evaluate their perspectives on the restorative dental treatment practice course and their
stress levels. In order for the students to be comfortable while answering the survey questions, name and surname information was not
requested. Frequency analysis and chi-square test were performed to evaluate the study data. Significance level was determined as p<0.05.
Results: A total of sixty-one students, 29 of whom were female and 32 of whom were boys, participated in the study. The participation
rate of the students in the study was determined as 100%. The majority of preclinical students (52.46%) emphasized that they experienced
stress during restorative dental treatment practice courses. Students reported that they are happy with the duration of the course, the
feedback they received from their trainers, the level of knowledge they gained in the course, the role of their trainers in increasing their
clinical knowledge and skills.
Conclusion: This study is a study conducted to evaluate restorative dental treatment preclinical education in Turkey. In order to make the
lessons more productive, the students’ views on the lessons should be evaluated and necessary updates should be made accordingly. We
think that in the future, comprehensive studies involving more dental faculties will be beneficial.
Amaç: Bu çalışma, Çankırı Karatekin Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi ikinci sınıf preklinik diş hekimliği öğrencilerinin, restoratif diş
tedavisi uygulama dersine olan bakış açılarını ve stres düzeylerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmaya, Türkiye’deki bir devlet üniversitesine ait diş hekimliği fakültesinin ikinci sınıfında öğrenim görmüş olan 61 preklinik
diş hekimliği öğrencisi dahil edildi. Preklinik öğrencilerine 2021-2022 eğitim öğretim yılı Bahar dönemi sonrasında (03 Ekim-07 Ekim
2022), restoratif diş tedavisi uygulama dersine olan bakış açılarını ve stres düzeylerini değerlendirmeye yönelik 10 sorudan oluşan bir
anket formu uygulandı. Anket sorularını cevaplarken öğrencilerin rahat olabilmeleri için ad-soyad bilgisi istenmedi. Çalışma verilerinin
değerlendirilmesi için frekans analizi ve ki-kare testi yapıldı. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi.
Bulgular: Dönem II öğrencilerinden 29’u kız, 32’si erkek olmak üzere toplam altmış bir öğrenci çalışmaya katılmıştır. Öğrencilerin
çalışmaya katılım oranı %100 olarak tespit edilmiştir. Preklinik öğrencilerinin çoğunluğu (%52,46) restorarif diş tedavisi uygulama dersleri
sırasında stres yaşadıklarını vurgulamıştır. Öğrenciler; ders sürelerini, eğitmenlerinden aldıkları geri dönüşleri, derste edindikleri bilgi
düzeylerini, klinik bilgi ve becerilerinin artmasında eğitmenlerinin rolünü yeterli bulduklarını bildirmişlerdir.
Sonuç: Bu çalışma, Türkiye’deki restoratif diş tedavisi preklinik eğitimini değerlendirmeye yönelik yürütülen bir çalışmadır. Derslerin
daha verimli hale getirilebilmesi için öğrencilerin dersler hakkındaki görüşleri değerlendirilmeli ve bu doğrultuda gerekli güncellemeler
yapılmalıdır. Gelecekte, daha fazla sayıda diş hekimliği fakültesinin dahil edilerek yapılacağı kapsamlı çalışmaların faydalı olacağını
düşünmekteyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |