The aim of this research is to determine the effects of Web 2.0 tools on the attitudes and motivational strategies of students in teaching
Turkish Language and Literature. The research was carried out in an Anatolian High School in the Black Sea Ereğli district of Zonguldak
in the first term of the 2020-2021 academic year. The research, which was conducted with the quasi-experimental model, one of the kullanquantitative
research methods, was administered with 59 students, one experimental group and one control group, formed by random
method. The lessons were taught with the students in the experimental group for five weeks, using Web 2.0 tools, and the traditional
method in the control group. It was applied to the experimental and control groups as a pre-test before the experimental process, and as
a post-test to both groups as a result of the application carried out with the experimental group. The pre-test-post-test applications of the
experimental and control groups were compared with the related and unrelated samples t-test, and it was examined whether there was a
significant difference between the results. As a result of the research, it was revealed that the use of Web 2.0 tools in Turkish Language and
Literature teaching was more effective than the traditional method in students’ attitudes towards the course and motivational strategies
such as self-regulation, self-efficacy, intrinsic value and exam anxiety. There was no significant difference in the level of use of cognitive
strategies. In line with the results of the research, it is recommended that activities related to this sub-dimension should be included in the
lessons so that students can increase their level of use of cognitive strategies
Bu araştırmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde Web 2.0 araçlarının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve motivasyonel stratejilerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2020- 2021 eğitim öğretim yılı I. döneminde Zonguldak ili Karadeniz Ereğli ilçesinde bir Anadolu Lisesi’nde yürütülmüştür. Nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel modelle gerçekleştirilen araştırma yansız atama yöntemiyle oluşturulan bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere 59 öğrenciyle yürütülmüştür. Dersler beş hafta deney grubundaki öğrencilerle Web 2.0 araçları kullanılarak, kontrol grubunda geleneksel yöntemle işlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarına deneysel süreç öncesinde ön test, deney grubuyla yürütülen uygulama sonucunda iki gruba da son test olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test-son test uygulamaları ilişkili ve ilişkisiz örneklemler t-testiyle karşılaştırılarak, sonuçlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarının ve motivasyonel stratejilerinden öz düzenleme, öz yeterlik, içsel değer, sınav kaygılarında geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu görülmüştür. Bilişsel stratejilerini kullanım düzeyinde ise anlamlı bir değişiklik belirlenmemiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğrencilerin bilişsel stratejilerini kullanım düzeylerini arttırabilmeleri için derslerde bu alt boyuta yönelik etkinliklere yer verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |