The courses in graduate programs reveal the development and evolution of the academic field with academic knowledge such as scientific
publications and studies. The aim of this study is to conduct a thematic and visual analysis of words and phrases related to the courses
in the International Trade Graduate Program of 40 universities in Turkey by using text mining analysis method. In the research, text
mining application was carried out in terms of compulsory and elective course types using QDA Miner and Wordstat programs. As a
result of the analysis, 32 General Course Themes, 21 Course Portfolio Themes and 12 Main Course Themes were obtained. When the
32 course subject groups and other thematic groups related to the general course themes that reveal all dimensions of the international
trade discipline in Turkey are analyzed, it is seen that the theoretical dimension has a relatively high proportion compared to the applied
courses. 12 Main Course Themes exracted are as follows: Logistics and Supply Chain Management, International Economics and World
Trade, International Trade Theory and Policy, Security and Risk Management in Logistics, International Economics and Globalization,
International Energy Strategies and Economics, International Brand Management and International Trade, International Trade and
Transportation Methods, Current Issues in International Trade, Economic Integrations and the European Union, Foreign Trade and
Customs Procedures. When these themes are analyzed, it is seen that graduate programs in Turkey are predominantly shaped under the
influence of economics, logistics, business administration, international trade and marketing disciplines, respectively. Within the scope
of the research, the frequency of courses such as finance, statistics and logistics law was found to be quite low compared to other courses.
With the findings of the research, the academic and intellectual accumulation map of the scientific field has been revealed in the period of
approximately 20 years since the first International Trade undergraduate and graduate programs started to be implemented in Turkey. As
a result, it is concluded that the study will guide researchers and academics as well as universities and institutions involved in the decisionmaking
mechanisms related to science policy in terms of developing science policy and unveiling the current state of the academic field of
international trade.
Lisansüstü programlarda yer alan dersler, bilimsel yayın ve çalışmalar gibi akademik bilgi birikimi ile akademik alanın gelişim ve evrimini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı, metin madenciliği analiz yöntemi ile ders Türkiye’deki 40 üniversitenin Uluslararası Ticaret Lisansüstü Programında yer alan derslere ilişkin kelime ve kelime gruplarının tematik ve görsel analizinin yapılmasıdır. Araştırmada, QDA Miner ve Wordstat programları kullanılarak zorunlu ve seçmeli ders türleri bakımından metin madenciliği uygulaması gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; (32) Genel Ders Teması, (21) Ders Portfoyü Teması ve (12) Ana Ders Teması elde edilmiştir. Türkiye’de Uluslararası ticaret disiplininin tüm boyutlarını ortaya koyan genel ders temalarına ilişkin 32 ders konu grubu ve diğer tematik gruplar incelendiğinde uygulamalı derslere kıyasla teorik boyutun görece yüksek bir orana sahip olduğu görülmektedir. 12 UTLÜP Ana Ders Teması; Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Uluslararası Ekonomi ve Dünya Ticareti, Uluslararası Ticaret Teorisi ve Politikası, Lojistikte Güvenlik ve Risk Yönetimi, Uluslararası Ekonomi ve Küreselleşme, Uluslararası Enerji Stratejileri ve Ekonomisi, Uluslararası Marka Yönetimi ve Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve Taşımacılık Yöntemleri, Uluslararası Ticarete İlişkin Güncel Konular, Ekonomik Entegrasyonlar ve Avrupa Birliği, Dış Ticaret ve Gümrük İşlemleri olarak saptanmıştır. Bu temalar incelendiğinde Türkiye’de lisansüstü programların ağırlıklı olarak, sırasıyla iktisat, lojistik, işletme, uluslararası ticaret ve pazarlama disiplinleri etkisi altında şekillendiği görülmektedir. Araştırma kapsamında finansman, istatistik ve lojistik hukuku gibi derslerin frekansının, diğer derslere oranla oldukça düşük olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ile Türkiye’de ilk defa Uluslararası Ticaret lisans ve lisansüstü programların uygulanmaya başlamasından günümüze kadar olan yaklaşık 20 yıllık dönemde bilimsel alanın akademik ve entellüktüel birikim haritası ortaya çıkarılmıştır. Sonuç olarak; çalışmanın bilim politikasının geliştirilmesi ve uluslararası ticaret akademik alanının durumunun ortaya çıkarılması bakımından araştırmacı ve akademisyenler ile bilim politikası ile ilgili karar mekanizmalarında yer alan üniversite ve kurumlara yol göstereceği öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |