BibTex RIS Cite

Menderes Dönemi'nde 1950 – 1960 Türkiye'de Eğitim

Year 2011, Issue: 2, 89 - 97, 01.08.2011

Abstract

Temel bir insan hakkı olan eğitim, bireylerin diğer insan haklarından yararlanmalarının ve haklarını arayabilmelerinin de ön koşuludur. İşte bu gerçek ile birlikte Türkiye Cumhuriyetinin 1950 – 1960 yıllarında Başbakanlığını yapmış olan Türk siyasi ve demokrasi tarihinde önemli bir yer tutan Ali Adnan Menderes’in de söylediği “Medeni bir ülkede olanlardan eksik ne varsa hepsini, hepsini sırasıyla yapacağız; devası olmayan hastalık yatırımsızlıktır” sözleri ile Türkiye’nin II. Dünya savaşının sıkıntılı ve çaresizlik dolu günlerinin ardından 1950’li yıllar ile birlikte eğitim ve öğretim alanında çok büyük ve önemli reformlara imza atılmıştır. Öyle ki Menderesli yıllarda Türkiye’de mali yapı iyileştirilmeye çalışılırken eğitimin de üzerinde hassasiyetle durulmuş ve Türkiye’de okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yükseköğretim eğitimlerine yönelik olarak her türlü iyileştirmelerin yapılmasına çalışılmış, devamında ise dünya da bu alanlarda yaşanan gelişmeler takip edilmeye ve ülkede uzmanlarca uygulanmaya çalışılmıştır

References

  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000- M.S. 2010, Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boratav, K. (2003). Türkiye İktisat Tarihi 1908–2002, Ankara: İmge Yayınları.
  • Ceylan, S. (2008). Demokrat Parti Döneminde Üniversite Eğitimi (1950–1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyeti’nde İlk ve Ortaöğretim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Çavdar, T. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Edis, B. (1954). İlköğretim Düsturu, İstanbul.
  • Ekinci, Y. (1994). Hükümet ve Siyasi Parti Programlarında Millî Eğitim (1920–1994), Ankara: Takışık Web Ofset.
  • Ergün, M. (1990). Türk Eğitim Sisteminin Batılılaşmasını Belirleyen Dinamikler, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, S.17, s. 453– 457, Ankara.
  • Eroğul, C. (1970). Demokrat Parti İdeolojisi ve Tarihi, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Ertan, T. F. (2004). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ankara: Siyaset Kitabevi.
  • Güler, A. (1991); Cumhuriyet Dönemi Üniversite Reformlarında Üniversitenin Amaç ve Fonksiyonları Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme, I. Eğitim Kongresi Bildirileri, (25–26–27 Kasım), İzmir.
  • Gümüş, M. (2006). 1950–1960 Arası Türk Dış Politikası, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Güven, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Naturel Yayınları.
  • Güzel, E. C.(2006). Türkiye’de 1950–1960 Arasında Kültür Politikaları ve Müzelere Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karahanoğlu, I. (2007). 1950–1970 Yılları Arasında Türk Sinemasının Temel Özelliklerinin Oluşturulmasını Sağlayan Toplumsal, Ekonomik, Siyasi, Kültürel Etkenler ve Bunların Türk Sinema Tarihindeki Yeri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar
  • Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, E. (2008). Demokrat Parti Dönemi Milli Eğitim Politikası (1950–1960); Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Maarif Vekâleti Çalışma Esasları Komisyon Raporları (1991a). Beşinci Milli Eğitim Şurası 5–14 Şubat 1953, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Maarif Vekâleti Çalışma Esasları Komisyon Raporları (1991b). Altıncı Milli Eğitim Şurası 18–23 Mart 1957, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Hareketleri 1923–1966 (2011). Cumhuriyet Döneminde Resmi ve Özel Ortaokullardaki Sayısal Gelişmeler, Devlet İstatistik Enstitüsü (www.tuik.gov.tr), Ankara
  • Öçal, T. (2005). Türkiye Ekonomisi, Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Özkan, S. (2008). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şahin, H. (2000). Türkiye Ekonomisi, Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Şahin, İ. (1997). Demokrat Parti Hükümetleri Dönemindeki EğitimKültür Politikaları (1950–1960), Yayımlanmamış Doktora Tezi
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri. Türkiye Büyük Millet Meclisi (1951). Zabit ve Tutanak Dergisi, Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Yayınları.
  • Tokgöz, E. (1999). Türkiye’nin İktisadi Gelişme Tarihi (1914–1999), Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Tuna, Y. (2003). Kalkınma Planlarında Yükseköğretim, Milli Eğitim Dergisi, Güz, S:160, Ankara.
  • Tunakaya, T. Z. (1995). Türkiye’de Siyasi Partiler, İstanbul: Arda Yayınları.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi (2010). İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye, Erişim: tr.vikipedia.org, 23.03.2010, 12.01.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi (2010b), Erişim: http://tr.wikipedia. org/wiki/Türkiye_Cumhuriyeti_Millî_Eğitim_Bakanları_listesi 30.03.2010, 13.42.

Education in Turkey in the Menderes Era 1950 – 1960

Year 2011, Issue: 2, 89 - 97, 01.08.2011

Abstract

Education, a basic human right, is an essential prerequisite for inviduals to benefit from and pursue other rights. In view of this fact, as Ali Adnan Menderes, Turkish Prime Minister between 1950 and 1960 who took an important place in the history of the Turkish politics and democracy as a leading figure, put it: “We will achieve everything that a civilized country has; lack of investment is an illness for which there is no cure”, following the days of difficulties and sheer desperation brought by the Second World War, many important reforms were introduced in the fields of education and instruction starting from the 1950s. Under these reforms, while the financial structure of Turkey was improved, special emphasis was put on education and efforts were made in order to make very possible improvements regarding preschool, elementary, secondary and higher education. This was followed by efforts to keep up with advancements occuring in these fields worldwide and pave the way for them to be implemented by specialists

References

  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000- M.S. 2010, Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boratav, K. (2003). Türkiye İktisat Tarihi 1908–2002, Ankara: İmge Yayınları.
  • Ceylan, S. (2008). Demokrat Parti Döneminde Üniversite Eğitimi (1950–1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cicioğlu, H. (1985). Türkiye Cumhuriyeti’nde İlk ve Ortaöğretim, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Çavdar, T. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Edis, B. (1954). İlköğretim Düsturu, İstanbul.
  • Ekinci, Y. (1994). Hükümet ve Siyasi Parti Programlarında Millî Eğitim (1920–1994), Ankara: Takışık Web Ofset.
  • Ergün, M. (1990). Türk Eğitim Sisteminin Batılılaşmasını Belirleyen Dinamikler, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, S.17, s. 453– 457, Ankara.
  • Eroğul, C. (1970). Demokrat Parti İdeolojisi ve Tarihi, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Ertan, T. F. (2004). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ankara: Siyaset Kitabevi.
  • Güler, A. (1991); Cumhuriyet Dönemi Üniversite Reformlarında Üniversitenin Amaç ve Fonksiyonları Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme, I. Eğitim Kongresi Bildirileri, (25–26–27 Kasım), İzmir.
  • Gümüş, M. (2006). 1950–1960 Arası Türk Dış Politikası, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Güven, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Naturel Yayınları.
  • Güzel, E. C.(2006). Türkiye’de 1950–1960 Arasında Kültür Politikaları ve Müzelere Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karahanoğlu, I. (2007). 1950–1970 Yılları Arasında Türk Sinemasının Temel Özelliklerinin Oluşturulmasını Sağlayan Toplumsal, Ekonomik, Siyasi, Kültürel Etkenler ve Bunların Türk Sinema Tarihindeki Yeri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar
  • Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılıç, E. (2008). Demokrat Parti Dönemi Milli Eğitim Politikası (1950–1960); Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Maarif Vekâleti Çalışma Esasları Komisyon Raporları (1991a). Beşinci Milli Eğitim Şurası 5–14 Şubat 1953, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Maarif Vekâleti Çalışma Esasları Komisyon Raporları (1991b). Altıncı Milli Eğitim Şurası 18–23 Mart 1957, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Hareketleri 1923–1966 (2011). Cumhuriyet Döneminde Resmi ve Özel Ortaokullardaki Sayısal Gelişmeler, Devlet İstatistik Enstitüsü (www.tuik.gov.tr), Ankara
  • Öçal, T. (2005). Türkiye Ekonomisi, Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Özkan, S. (2008). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şahin, H. (2000). Türkiye Ekonomisi, Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Şahin, İ. (1997). Demokrat Parti Hükümetleri Dönemindeki EğitimKültür Politikaları (1950–1960), Yayımlanmamış Doktora Tezi
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri. Türkiye Büyük Millet Meclisi (1951). Zabit ve Tutanak Dergisi, Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Yayınları.
  • Tokgöz, E. (1999). Türkiye’nin İktisadi Gelişme Tarihi (1914–1999), Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Tuna, Y. (2003). Kalkınma Planlarında Yükseköğretim, Milli Eğitim Dergisi, Güz, S:160, Ankara.
  • Tunakaya, T. Z. (1995). Türkiye’de Siyasi Partiler, İstanbul: Arda Yayınları.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi (2010). İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye, Erişim: tr.vikipedia.org, 23.03.2010, 12.01.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi (2010b), Erişim: http://tr.wikipedia. org/wiki/Türkiye_Cumhuriyeti_Millî_Eğitim_Bakanları_listesi 30.03.2010, 13.42.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Tunay Karakök This is me

Publication Date August 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 2

Cite

APA Karakök, T. (2011). Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 89-97.
AMA Karakök T. Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim. J Higher Edu Sci. August 2011;(2):89-97.
Chicago Karakök, Tunay. “Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2 (August 2011): 89-97.
EndNote Karakök T (August 1, 2011) Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 89–97.
IEEE T. Karakök, “Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim”, J Higher Edu Sci, no. 2, pp. 89–97, August 2011.
ISNAD Karakök, Tunay. “Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (August 2011), 89-97.
JAMA Karakök T. Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim. J Higher Edu Sci. 2011;:89–97.
MLA Karakök, Tunay. “Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2, 2011, pp. 89-97.
Vancouver Karakök T. Menderes Dönemi’nde 1950 – 1960 Türkiye’de Eğitim. J Higher Edu Sci. 2011(2):89-97.