Bu çalışmanın amacı pedagojik formasyon eğitimine devam eden öğrenci görüşlerine göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile mesleki öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu amaçla Çankırı Karatekin Üniversitesi ile Hacettepe Üniversitesi’nde Pedagojik formasyon eğitimi alan 508 öğrencinin görüşlerine başvurulmuştur. Bu kapsamda katılımcılara “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile “Mesleki Öz-yeterlik İnançları Ölçeği” uygulanmıştır. Bu araştırmada kullanılan ölçeklerin geçerlikleri doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmış ve ölçeklerin geçerli oldukları görülmüştür. Ölçeklerin güvenirlikleri ise Cronbach’s alfa katsayısı ile incelenmiş ve her iki ölçeğin de güvenilir olduğu belirlenmiştir. Katılımcılardan toplanan veriler öncelikle aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzdelik değer gibi betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile mesleki öz-yeterlik arasındaki ilişki durumu ise Pearson korelasyon analizi kullanılarak incelenmiştir. Katılımcıların mesleki öz-yeterlik inançlarının, onların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerindeki etkisi ise çoklu regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular katılımcıların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının olumlu olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte katılımcıların mesleki öz-yeterlik inançları da görece yüksektir. Korelasyon analizi mesleki öz-yeterlik algısı ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında düşük, pozitif yönlü ve anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Regresyon sonuçları ise mesleki öz-yeterlik inancının, katılımcıların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumun anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Ancak mesleki öz-yeterlik inanç düzeyinin, mesleğe yönelik tutumdaki değişkenliğin çok azını açıkladığını ortaya koymuştur
The purpose of the present study was to examine the relationship between attitudes towards the teaching proficiency and self-efficacy beliefs of the pedagogical formation students. For this purpose 508 pedagogic formation students from Çankırı Karatekin University and Hacettepe University participated in the study. Participants filled in the “Scale for Proficiency Self-Efficacy Beliefs” and “Scale for Attitudes toward Teaching Profession”. Both of the scales were checked for validity and reliability. To investigate if the scales were valid, confirmatory factor analysing was used and both scales were found to be valid. In order to see whether the scales were reliable, Cronbach’s alpha coefficients were calculated and both scales were reliable. The data collected from the participants were firstly analysed with descriptive statistical techniques including arithmetical means, standard deviations and the value of percentage. As for the relationship between attitudes towards teaching profession and self-efficacy beliefs, Pearson correlation coefficient was used. To examine if self–efficacy beliefs are a significant predictor of attitudes towards the teaching profession, multiple regression analyses were conducted. Results showed that participants’ opinions about their attitudes towards the teaching profession were positive. Besides, it was seen that participants’ self-efficacy beliefs about their profession was relatively high. Correlation analyses indicated that there was a significant, positive but weakrelationship between the participants’ professional self-efficacy beliefs and their attitudes towards the teaching profession. Regression results revealed that professional self-efficacy beliefs were a significant predictor of attitudes towards the teaching profession. However, it was observed that the level of professional self-efficacy beliefs accounted for only some of the variance in attitudes towards the profession
Professional self-efficacy beliefs Attitudes towards teaching profession Pedagogical formation
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 3 |