BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler

Year 2018, Issue: 3, 480 - 487, 01.12.2018

Abstract

Bu çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki çalışma Namık Kemal Üniversitesi’nde öğrenim gören 208 hemşirelik öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Veriler öğrenci tanıtım formu ve Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin %83.2’si kadındır. Öğrencilerin %69.7’si hemşireliği kendi isteği ile seçtiğini, % 10.6’sı mesleğini değiştirmek istediğini bildirmiştir. Öğrencilerin meslek seçimi ölçeği mesleki uygunluk alt ölçeği puan ortalaması 62.91±16.23, yaşamsal nedenler alt ölçeği puan ortalaması 45.17 ± 17.10 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ölçek maddelerinden aldıkları puanlar değerlendirildiğinde en yüksek puan ortalaması 84,03±18,39 ile ‘Her zaman insanlara yardım etmek istemişimdir’ ifadesi, en düşük puan ortalaması ise 20.19±24.92 ile ‘Hemşirelik dışında yapabileceğim başka iş yok’ ifadesidir. Öğrencilerin ailede bakıma muhtaç birey varlığına, kendi isteğiyle hemşireliği seçmesine, iyi hemşire olacağına inanmasına, hemşire olmaktan mutlu olmasına ve mesleği sürdürme niyetine göre mesleki uygunluk alt ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur p

References

  • Alkaya, S. A., Yaman, S., & Simones, J. (2018). Professional values and career choice of nursing students. Nursing Ethics, 25(2), 243-252.
  • Altunkürek, Ş. Z., Gençbaş, D., Çiçek, H., Bebiş, H., & Özdemir, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin mesleği tercih etme durumları ile mesleki kariyer planları arasındaki ilişkisinin belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(2), 74-82.
  • Atasoy, I., & Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Begley, A. M. (2010). On being a good nurse: Reflections on the pastand preparing for the future. International Journal of Nursing Practice, 16(6), 525–532.
  • Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4), 142-149.
  • Çelik, S. A, Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., & Çetin, S. (2013). Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 147-153.
  • Dal, Ü., Arifoğlu, B., & Razı, G.S. (2009).What factors influence students in their choice of nursing in North Cyprus? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1, 1924-1930.
  • Dunnion, M. E., Dunnion, G., & McBride, M. (2010). Do I want to be a nurse? What influences students to undertake a BSc in nursing programme: a preliminary study. Journal of Research in Nursing, 15(5), 457-468.
  • Eley, D., Eley, R., Bertello, M., & Rogers-Clark, C. (2012). Why did I become a nurse? Personality traits and reasons for entering nursing. Journal of Advanced Nursing, 68(7), 1546-1555.
  • Ergün, G., & Güzel, A. (2016). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1271-1284.
  • İnce, S., & Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 163-171.
  • Halperin, O., & Mashiach-Eizenberg, M. (2013). Becoming a nurse – a study of career choice and professional adaptation among Israeli Jewish and Arab nursing students: a quantitative research study. Nurse Education Today, 34(10), 1330-1334.
  • Hyun-Cho, S., Young-Jung, S., & Jang, S. (2010). Who enters nursing schools and why do they choose nursing? A comparision with female non-nursing students using longitudinal data. Nurse Education Today, 30(2), 180-186.
  • Jirwe, M., & Rudman, A. (2012). Why choose a career in nursing? Journal of Advanced Nursing, 68(7), 1615-1623.
  • Kahraman, A. B., Tunçdemir, N. O., & Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 108-144.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F.İ., Bağçivan, G., & Yaşar, Z. (2016). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58(3), 277-281.
  • Kalkım, A., Midilli, S. T., Uğurlu, E., & Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4, 41-60.

Effective Factors in the Career Choice of Nursing Students

Year 2018, Issue: 3, 480 - 487, 01.12.2018

Abstract

The aim of the study is to determine the factors affecting career choice of the nursing students. This descriptive study was carried out with 208 nursing students at Namık Kemal University. Data were collected through the use of Turkish version of the Vocational Choices in Entering Nursing Scale, and the student introduction form. 83.2% of the students are females. 69.7% of the students said that they chose nursing with their own will and 10.6% declared that they want to change their career. It was found that vocational congruency subscale score mean was 62.91±16.23 and survival motivation subscale score mean was 45.17±17.10. The item ‘I always wanted to help people’ had the highest point score 84,03±18,39 among all items; the item ‘I can’t do anything other than nursing’ had the lowest point score 20.19±24.92 among all items. It was determined that there was a significant difference between vocational congruency subscale mean points of the students according to the presence of someone in need of care in the family, choosing nursing with desire, wanting to continue the nursing career, being happy as a nurse, believing that he/she is a good nurse p

References

  • Alkaya, S. A., Yaman, S., & Simones, J. (2018). Professional values and career choice of nursing students. Nursing Ethics, 25(2), 243-252.
  • Altunkürek, Ş. Z., Gençbaş, D., Çiçek, H., Bebiş, H., & Özdemir, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin mesleği tercih etme durumları ile mesleki kariyer planları arasındaki ilişkisinin belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(2), 74-82.
  • Atasoy, I., & Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Begley, A. M. (2010). On being a good nurse: Reflections on the pastand preparing for the future. International Journal of Nursing Practice, 16(6), 525–532.
  • Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4), 142-149.
  • Çelik, S. A, Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., & Çetin, S. (2013). Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 147-153.
  • Dal, Ü., Arifoğlu, B., & Razı, G.S. (2009).What factors influence students in their choice of nursing in North Cyprus? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1, 1924-1930.
  • Dunnion, M. E., Dunnion, G., & McBride, M. (2010). Do I want to be a nurse? What influences students to undertake a BSc in nursing programme: a preliminary study. Journal of Research in Nursing, 15(5), 457-468.
  • Eley, D., Eley, R., Bertello, M., & Rogers-Clark, C. (2012). Why did I become a nurse? Personality traits and reasons for entering nursing. Journal of Advanced Nursing, 68(7), 1546-1555.
  • Ergün, G., & Güzel, A. (2016). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1271-1284.
  • İnce, S., & Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 163-171.
  • Halperin, O., & Mashiach-Eizenberg, M. (2013). Becoming a nurse – a study of career choice and professional adaptation among Israeli Jewish and Arab nursing students: a quantitative research study. Nurse Education Today, 34(10), 1330-1334.
  • Hyun-Cho, S., Young-Jung, S., & Jang, S. (2010). Who enters nursing schools and why do they choose nursing? A comparision with female non-nursing students using longitudinal data. Nurse Education Today, 30(2), 180-186.
  • Jirwe, M., & Rudman, A. (2012). Why choose a career in nursing? Journal of Advanced Nursing, 68(7), 1615-1623.
  • Kahraman, A. B., Tunçdemir, N. O., & Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2), 108-144.
  • Kalender, N., Tosun, N., Çınar, F.İ., Bağçivan, G., & Yaşar, Z. (2016). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58(3), 277-281.
  • Kalkım, A., Midilli, S. T., Uğurlu, E., & Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4, 41-60.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Münire Temel This is me

Şebnem Bilgiç This is me

Ülfiye Çelikkalp This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 3

Cite

APA Temel, M., Bilgiç, Ş., & Çelikkalp, Ü. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 480-487.
AMA Temel M, Bilgiç Ş, Çelikkalp Ü. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. J Higher Edu Sci. December 2018;(3):480-487.
Chicago Temel, Münire, Şebnem Bilgiç, and Ülfiye Çelikkalp. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2018): 480-87.
EndNote Temel M, Bilgiç Ş, Çelikkalp Ü (December 1, 2018) Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 480–487.
IEEE M. Temel, Ş. Bilgiç, and Ü. Çelikkalp, “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 480–487, December 2018.
ISNAD Temel, Münire et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2018), 480-487.
JAMA Temel M, Bilgiç Ş, Çelikkalp Ü. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. J Higher Edu Sci. 2018;:480–487.
MLA Temel, Münire et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2018, pp. 480-7.
Vancouver Temel M, Bilgiç Ş, Çelikkalp Ü. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. J Higher Edu Sci. 2018(3):480-7.