BibTex RIS Cite

Öğretim Elemanlarının İngilizce İhtiyaçlarına Yönelik Bir Mesleki Gelişim Programının Tasarlanması ve Değerlendirilmesi: Bir Karma Araştırma Yaklaşımı

Year 2018, Issue: 3, 593 - 604, 01.12.2018

Abstract

Öğretim elemanlarının mesleki gelişimi, son dönemlerde önem kazanan araştırma konularındandır ve günümüzde akademisyenlerin ihtiyaçları konusunda daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Akademik ortamlarda İngilizcenin gerekliliğini dikkate alan bu çalışmada, akademisyenlerin yabancı dil ihtiyaçlarının belirlenmesi ve belirlenen ihtiyaçlara uygun olarak tasarlanacak bir akademik gelişim programramının etkinliğinin araştırılması hedeflenmiştir. Araştırma amaçlarına ulaşmak için çok-aşamalı karma araştırma deseni benimsenmiştir. Bu amaçla, akademisyenlerin İngilizce ihtiyaçlarını belirlemek için öncelikle Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nde görev alan 105 öğretim elemanına ihtiyaç analizi anketi uygulanmıştır. Daha sonra 35 öğretim elemanının katılımıyla akademisyenlerin ihtiyaçlarına yönelik üç haftalık yoğunlaştırılmış İngilizce eğitimi programı yürütülmüştür. Böylece, programa katılan öğretim elemanlarının İngilizce iletişim kurma istekliliği, algılanan İngilizce konuşma ve yazma öz-yeterlilik seviyelerindeki değişim araştırılmıştır. Ayrıca, programın sonunda açık uçlu yazılı mülakat sorularıyla öğretim elemanlarının eğitim programının etkinliği hakkındaki görüşleri alınmıştır. İhtiyaç analizi sonucunda, öğretim elemanlarının İngilizce dil yeterliği açısından kendilerini başlangıç veya orta seviyede gördüğü, bir dizi akademik amacı gerçekleştirebilmek için İngilizceye büyük oranda ihtiyaç duyduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim programın etkinliğine yönelik sonuçlar, öğretim elemanların İngilizce iletişim kurma istekliliği, algılanan konuşma ve yazma öz-yeterlilik öntest ve son test puanları arasında son-test puanları yönünde anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Açık uçlu sorulardan elde edilen sonuçlar programın etkinliğini hakkında daha detaylı bilgi vermiş ve öğretim elemanlarının yabancı dil seviyelerinin benzeri eğitim programlarıyla artırılması gerekliliğinin altını çizmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşmasına yönelik öneriler kapsamında değerlendirilmiştir

References

  • Akpınar, K. D., & Çakıldere, B. (2013). Washback effects of high- stakes language tests of Turkey (KPDS and ÜDS) on productive and receptive skills of academic personnel. Journal of Language and Linguistic Studies, 9(2), 81-94.
  • Altan, M. Z. (2016). The need for more effective in-service training for professional development of English language teachers. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 15(2), 1-12.
  • Atila, M. E., Özeken, Ö. F., & Sözbilir, M. (2015). Akademisyenlerin yurt dışı burs ve destek programları hakkındaki görüşleri [Academic staff’s views about international scholarships and support programs]. Journal of Higher Education & Science/ Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 68-79.
  • Başaran, S. (2010). Effects of podcasts on language learning beliefs and self-efficacy perceptions of first-year Turkish university students (Unpublished doctoral dissertation). Çukurova University, Turkey.
  • Belcher, D. D. (2007). Seeking acceptance in an English-only research world. Journal of Second Language Writing, 16(1), 1-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Atalay, K., Sozgun, Z., & Kebapçı, Ş. (2011). The development of research self-efficacy scale. Cypriot Journal of Educational Sciences, 6(1), 22-29.
  • Çetinkaya Bektaş, Y. (2005). Turkish college students’ willingness to communicate in English as a foreign language (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, USA.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası [Development, quality, internalization: A guide for Turkish higher education]. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü. Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/ YolHaritasi.pdf
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). London, UK: Sage.
  • Crystal, D (1997). The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: Cambridge University.
  • Doğan, S. (2017). 2006’dan sonra kurulan üniversitelerde rek- törlerin 2023 hedefleri [2023 goals of rectors in universities established after 2006 ]. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 139-149.
  • Duckart, J. P. (1998). An evaluation of the Baltimore community lead education and reduction corps (CLEARCorps) program. Evaluation Review, 22(3), 373-402. Doi: 10.1177/ 0193841X9802200303
  • Erişen, Y., Çeliköz, N., Kurtkan Kapıcıoğlu, M. O., Akyol, C., & Ataş, S. (2009). The needs for professional development of academic staff at vocational education faculties in turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1431-1436.
  • Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., & Terra, B. R. C. (2000). The future of the university and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy, 29(2), 313-330.
  • Flowerdew, J. (2007). The non-Anglophone scholar on the periphery of scholarly publication. AILA Review, 20, 14–27.
  • Flowerdew, J. (2001). Attitudes of journal editors to non-native speaker contributions. TESOL Quarterly, 35(1), 121-150.

Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach

Year 2018, Issue: 3, 593 - 604, 01.12.2018

Abstract

Faculty development in higher education is a promising area of research, which requires further study in terms of present-day academics’ needs. Considering the necessity of English in academia, this study aimed to determine the academics’ language needs and to test the effectiveness of an academic development training designed based on the identified needs. Then, a multiphase mixed methods design was adopted to answer the aims. Accordingly, a needs analysis survey regarding the English language requirements of university faculties was conducted across 105 faculty members in Erzincan Binali Yıldırım University, a Turkish state university. In addition, 35 out of the members completed an intensive three-week English conversation and academic writing program designed in accordance with the language needs of the academics. The changes between the pre-test and post-test scores for the academics were investigated, with a focus on the willingness to communicate in English, and perceived self-efficacies in English speaking and writing. Further, the academics’ opinions on the training program were collected with open-ended interview questions at the conclusion of the course. The needs analysis survey results indicated that the majority of academics believe their English is either at a beginner or elementary level, and that they require English to fulfil several academic purposes. The findings relating to the effectiveness of the training program showed significant differences in the academics’ pretest and post-test scores, in favor of the post-test scores, regarding willingness to communicate, and perceived self-efficacies in speaking and writing. The findings from the open-ended questions about the program confirmed the effectiveness of the course and highlighted the necessity to improve foreign language proficiency levels in university faculties through similar language training programs. In light of the findings, implications for the internalization of the higher education institutions are discussed at the end of the paper

References

  • Akpınar, K. D., & Çakıldere, B. (2013). Washback effects of high- stakes language tests of Turkey (KPDS and ÜDS) on productive and receptive skills of academic personnel. Journal of Language and Linguistic Studies, 9(2), 81-94.
  • Altan, M. Z. (2016). The need for more effective in-service training for professional development of English language teachers. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 15(2), 1-12.
  • Atila, M. E., Özeken, Ö. F., & Sözbilir, M. (2015). Akademisyenlerin yurt dışı burs ve destek programları hakkındaki görüşleri [Academic staff’s views about international scholarships and support programs]. Journal of Higher Education & Science/ Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 68-79.
  • Başaran, S. (2010). Effects of podcasts on language learning beliefs and self-efficacy perceptions of first-year Turkish university students (Unpublished doctoral dissertation). Çukurova University, Turkey.
  • Belcher, D. D. (2007). Seeking acceptance in an English-only research world. Journal of Second Language Writing, 16(1), 1-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Atalay, K., Sozgun, Z., & Kebapçı, Ş. (2011). The development of research self-efficacy scale. Cypriot Journal of Educational Sciences, 6(1), 22-29.
  • Çetinkaya Bektaş, Y. (2005). Turkish college students’ willingness to communicate in English as a foreign language (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, USA.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası [Development, quality, internalization: A guide for Turkish higher education]. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü. Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/ YolHaritasi.pdf
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). London, UK: Sage.
  • Crystal, D (1997). The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: Cambridge University.
  • Doğan, S. (2017). 2006’dan sonra kurulan üniversitelerde rek- törlerin 2023 hedefleri [2023 goals of rectors in universities established after 2006 ]. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 139-149.
  • Duckart, J. P. (1998). An evaluation of the Baltimore community lead education and reduction corps (CLEARCorps) program. Evaluation Review, 22(3), 373-402. Doi: 10.1177/ 0193841X9802200303
  • Erişen, Y., Çeliköz, N., Kurtkan Kapıcıoğlu, M. O., Akyol, C., & Ataş, S. (2009). The needs for professional development of academic staff at vocational education faculties in turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1431-1436.
  • Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., & Terra, B. R. C. (2000). The future of the university and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy, 29(2), 313-330.
  • Flowerdew, J. (2007). The non-Anglophone scholar on the periphery of scholarly publication. AILA Review, 20, 14–27.
  • Flowerdew, J. (2001). Attitudes of journal editors to non-native speaker contributions. TESOL Quarterly, 35(1), 121-150.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Ali Dincer This is me

Hatice Kübra Koç This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 3

Cite

APA Dincer, A., & Koç, H. K. (2018). Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 593-604.
AMA Dincer A, Koç HK. Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach. J Higher Edu Sci. December 2018;(3):593-604.
Chicago Dincer, Ali, and Hatice Kübra Koç. “Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3 (December 2018): 593-604.
EndNote Dincer A, Koç HK (December 1, 2018) Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 593–604.
IEEE A. Dincer and H. K. Koç, “Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach”, J Higher Edu Sci, no. 3, pp. 593–604, December 2018.
ISNAD Dincer, Ali - Koç, Hatice Kübra. “Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (December 2018), 593-604.
JAMA Dincer A, Koç HK. Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach. J Higher Edu Sci. 2018;:593–604.
MLA Dincer, Ali and Hatice Kübra Koç. “Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 3, 2018, pp. 593-04.
Vancouver Dincer A, Koç HK. Designing and Evaluating a Faculty Development Program on English Language Needs: A Mixed Methods Approach. J Higher Edu Sci. 2018(3):593-604.