In recent years, the profile of the student population in higher education has changed and the number of adult students has begun to
increase gradually. Considering this change, the need for a comprehensive examination of adult students having undergraduate education
in Turkey has arisen. For this reason, this study has been conducted to determine participation dynamics of adult students who decided
to take formal undergraduate education at the age of 25 or older in Turkey. In research, firstly, existing higher education policies and
practices for adult students have been investigated. Then, in a research group, participation patterns of adult undergraduate students have
been examined. The data used in this study was collected from 472 participants in a study group. Participation characteristics such as
the reasons for participation, barriers to participation, program preference reasons of adults were investgated in the context of higher
education.
Lifelong learning higher education undergraduate education adult student nontraditional student
Son yıllarda, yükseköğretimdeki öğrenci nüfusunun profili değişmiş ve yetişkin öğrenci sayısı giderek artmaya başlamıştır. Bu değişim
göz önünde bulundurulduğunda, Türkiye’de lisans eğitimi alan yetişkin öğrencilerin kapsamlı bir şekilde incelenmesi ihtiyacı doğmuştur.
Bu nedenle bu çalışma, Türkiye’de 25 yaş ve üzerinde örgün lisans eğitimi almaya karar veren yetişkin öğrencilerin katılım dinamiklerini
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öncelikle yetişkin öğrenciler için mevcut yüksek öğrenim politikaları ve uygulamaları
değerlendirilmiştir. Daha sonra bir araştırma grubu üzerinde yetişkin lisans öğrencilerinin katılım örüntüleri incelenmiştir. Araştırma, bir
çalışma grubundan toplanan 472 geçerli veri ile yürütülmüştür. Yetişkinlerin katılım nedenleri, katılım engelleri, program tercih nedenleri
gibi katılım özellikleri yüksek öğretim kapsamında incelenmiştir
Yaşam boyu öğrenme yükseköğretim lisans eğitimi yetişkin öğrenci geleneksel olmayan öğrenci
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |