Owing to it is a system supporting coping capacities and adaptation processes by preserving individuals against the streesful life experiences,
psychological resilience is among the generally emphasized concepts in today’s world. Ethical dilemma includes conflicts which affect
negative process of deciding while social workers are accomplishing their professional responsibilities. It is thought that psychologic
stability supports social works positive decision making when they experience ethical dilemma. The aim of this study is identifying the
future social workers who are students of the social work education now and their psychological resilience levels and its effect on their
attitudes towards the ethical dilemma and improving suggestions in the light of the results obtained from the social work viewpoint.
SPSS 22.0 program has been used while analysing the investigation. It has been seemed that there are significant relationship between the
psychological resilience of the social work education students and their ethical deciding and psychological resilience predict the ethical
decides in the positive direction. Besides that participants haven’t been significantly different from each other in terms of statistical at their
psychological resilience according to their sex, age, class variables but participants living with their family according to location have had
significantly higher than others. About their ethical decides it has been different from each other according to their ages, class, location
variables in terms of statistical but female participants’ environment of deciding have been higher significantly than male participants. In
the light of the results obtained social work education students who will most likely experience ethical dilemma it is important that their
psychological resilience have to be strengthened during their professional lifes. Accordingly it is offered so as to be strengthen in terms of
psychologic and social, they should be supported, equipped with professional ability about overcoming the stress, self confidence, fighting
against the crisis.
Psikolojik sağlamlık, stresli yaşam deneyimlerine karşı bireyleri koruyarak baş etme kapasitelerini ve uyum süreçlerini destekleyen bir
sistem olması nedeni ile günümüz dünyasında sıklıkla vurgulanan kavramlar arasındadır. Etik ikilem ise sosyal hizmet uzmanlarının mesleki
sorumluluklarını yerine getirirken karar verme süreçlerini olumsuz yönde etkileyen çatışmaları içerir. Psikolojik sağlamlığın sosyal hizmet
uzmanlarının etik ikilem yaşadığı durumlarda kararlarını olumlu şekilde vermelerini desteklediği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı
geleceğin sosyal hizmet uzmanları olacak olan sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin etik ikilem karşısında
tutumlarına etkisinin tespit edilmesi, elde edilen sonuçlar ışığında ve sosyal hizmet bakış açısı ile önerilerin geliştirilmesidir. Araştırma
01.05.2021-31.05.2021 tarihleri arasında, farklı üniversitelerin sosyal hizmet bölümlerinde eğitim gören 420 öğrenciyle, elektronik
tabanlı anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda sosyal hizmet öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile etik kararları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu ve psikolojik
sağlamlığın etik karar vermeyi pozitif yönde yordadığı belirlenmiştir. Bunun yanında, katılımcıların psikolojik sağlamlık düzeylerinin
cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği, fakat yaşanan yere göre aile yanında yaşayanların
psikolojik sağlamlık ortalamalarının yurtta ve evde kalanlara göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Katılımcıların etik kararlarında ise yaş, sınıf ve yaşanan yer değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık olmadığı, fakat cinsiyete
göre kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre etik karar verme ortalamalarının istatistiksel açıdan anlamlı olarak daha yüksek olduğu
bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar ışığında; meslek hayatları boyunca etik ikilem yaşama ihtimalleri yüksek olan sosyal hizmet bölümü
öğrencilerinin böylesi durumlarda etik karar verebilmeleri için psikolojik sağlamlıklarının artırılmasının elzem olduğu düşünülmektedir.
Bu doğrultuda psikolojik ve sosyal yönden güçlendirilmeleri için sosyal hizmet bölümü öğrencilerine profesyonel destek sağlanması,
stresle başa çıkma, özgüven, krizle mücadele gibi konularda yetkinliklerinin artırılması önerilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |