This descriptive cross-sectional study was conducted to determine the perceived stress levels of nursing students regarding the clinical
practice during the Covid-19 pandemic.
The study was conducted between May 20 and June 20, 2020, with 252 students studying in all classes in the Nursing Departments of
Necmettin Erbakan University. The data were collected using the Information Form and the Perceived Stress Scale for Nursing Students
(PSSNS).
52.0% of the students felt uncomfortable thinking about Covid-19, and 62.2% stated that their anxiety increased when they thought they
were infected with Covid-19. The study further revealed that 57.9% of the nursing students were afraid to provide care to the individuals
diagnosed with Covid-19 and 82.1% stated that they did not have enough knowledge to provide care to those individuals. Our study
revealed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the Perceived Stress Scale for Nursing Students and
the students’ gender (p<0.01), the status of willingly choosing the nursing profession (p<0.01), the interest in the nursing profession
during the Covid-19 pandemic (p<0.01), having enough knowledge to provide care to individuals diagnosed with Covid-19 (p<0.01),
being uncomfortable thinking about Covid-19 (p<0.01), being afraid to provide care to individuals diagnosed with Covid-19 (p<0.01),
and the increased anxiety level thinking that they were infected with Covid-19 (p<0.01).
In this study, female nurses and nurses who did not choose the nursing profession willingly, whose interests in the nursing profession were
negatively affected during the pandemic period, who believe that they do not have the knowledge or who do not want to provide care to
individuals diagnosed with Covid-19, who are afraid to provide care, and who are uncomfortable thinking about Covid-19 were found to
have higher perceived stress levels. It is recommended to offer training and counseling to the nursing students with high perceived stress
levels.
Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma, Covid-19 pandemisinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik algıladıkları stres düzeyini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Çalışma Necmettin Erbakan Üniversitesi Hemşirelik Bölümlerinde 2019-2020 bahar döneminde tüm sınıflarda öğrenim gören 252
öğrenci ile 20 Mayıs-20 Haziran 2020 tarihleri arasında yapılmıştır. Veriler; Bilgi formu ve Hemşirelik Öğrencileri için Algılanan Stres
Ölçeği (HÖASÖ) ile toplanmıştır.
Öğrencilerin %52,0’ı Covid-19 hakkında düşünmekten rahatsız olduğunu, %62,2’si kendisinin Covid-19 ile enfekte olduğunu
düşündüğünde anksiyetesinin arttığını, %57,9’u Covid-19 tanısı almış bireye bakım vermekten korktuğunu ve %82,1’i Covid-19 tanısı
almış bireye bakım verebilecek yeterli bilgiye sahip olmadığını belirtmiştir. Bu çalışmada HÖASÖ toplam puan ortalaması ile öğrencilerin
cinsiyeti (p<0.01), hemşirelik mesleğini isteyerek seçme durumu (p<0.01), Covid-19 pandemisinde hemşirelik mesleğine duyulan ilgi
durumu (p<0.01), Covid-19 tanısı almış bireye bakım verebilecek bilgiye sahip olma durumu (p<0.01), Covid-19 hakkında düşünmekten
rahatsız olma durumu (p<0.01), Covid-19 tanısı almış bireye bakım vermekten korkma durumu (p<0.01) ve Covid-19 ile enfekte
olduğunu düşündüğünde anksiyete düzeyinde artma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0.01).
Bu çalışmada kadın, hemşirelik mesleğini isteyerek seçmeyen, pandemi döneminde hemşirelik mesleğine ilgileri olumsuz şekilde etkilenen,
Covid-19 tanısı almış bireye bakım verebilecek bilgiye sahip olduğunu düşünmeyen/bakım vermek istemeyen ve bakım vermekten korkan
ayrıca Covid-19 hakkında düşünmekten rahatsız olan öğrencilerin algıladıkları stres düzeyinin yüksek olduğu bulunmuştur. Algılanan
stres düzeyi yüksek olan öğrencilere eğitim ve danışmanlık verilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |