Çalışmanın amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin benlik saygıları ile karakteristik özellikleri, etkinlik katılımları
ve memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Kesitsel olarak planlanan araştırmaya Dokuz Eylül Üniversitesi Fizik Tedavi ve
Rehabilitasyon Yüksek Okulu’nun tüm sınıflarında okuyan toplam 673 öğrenciden ulaşılabilen ve gönüllü 421 öğrenci (%68.2 kadın,
%31.6 erkek) dahil edilmiştir. Öğrencilerin demografik bilgileri kaydedilmiş; sosyal ve bilimsel etkinliklere, öğrenci kulüplerine
katılma durumları belirlenmiş; akademik başarı, meslek seçimi, eğitim ve bölümde okumak açısından memnuniyetleri sorulmuştur.
Öğrencilerin benlik saygıları, Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği - Kısa Formu ile belirlenmiştir. Öğrenciler 18-32 yaşları arasındaydı
(ortanca=20 yıl, çeyrekler arası aralık 19/21). Öğrencilerin %86.5’inin benlik saygısı yüksek bulunmuştur. Cinsiyete (p=0.361) ve eğitim
sınıflarına (p=0.655) göre karşılaştırıldığında öğrenci grupları arasında benlik saygısı açısından fark yoktu (sırasıyla p=0361 ve p=0.655).
Öğrencilerin bildirdiği ekonomik durumları ile benlik saygısı arasında pozitif yönde anlamlı zayıf korelasyon olduğu görülmüştür
(Kendall’s tau-b r=0.080, p=0.044). Benlik saygısı ile sosyal etkinlik (Kendall’s tau-b r=0.132, p=0.001), bilimsel etkinlik (Kendall’s tau-b
r=0.132, p=0.019) ve kulüp (Kendall’s tau-b r=0.136, p=0.001) katılımlarının istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönde zayıf korelasyon
gösterdiği bulunmuştur. Eğitimden (p=0.001), akademik başarısından (p=0.000), meslek seçiminden (p=0.001) ve bölümde okumaktan
(p=0.000) memnun olan öğrencilerin benlik saygıları memnun olmayan öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı ölçüde daha yüksekti.
Bu çalışmada öğrencilerin memnun olacakları mesleği seçmelerinin, üniversitelerin öğrencilerin memnuniyetlerini yüksek tutmalarının
ve katılabilecekleri ideal çeşitlilikte etkinlik ve kulüp faaliyetlerini organize etmelerinin benlik saygılarının gelişmesi açısından önemli
olabileceği kanısına varılmıştır.
yok
yok
Yok
The aim of this study was to examine the relationship between physiotherapy and rehabilitation students’ self-esteem and their demographic
characteristics, events participation, and satisfaction. In this cross-sectional study, 421 students (68.2% female, 31.6% male) who were
accessible and volunteer among 673 students studying in different classes of Dokuz Eylül University School of Physical Therapy and
Rehabilitation were included. The demographic characteristics of the students were written. Their participation in social and scientific
events, and student clubs was determined. Students’ satisfaction in terms of academic success, choice of profession, education and studying
in the department were asked. The self-esteem of the students was determined with the Coopersmith Self-Esteem Scale-Short Form.
Students were aged between 18 and 32 years old (median = 20 years, interquartile range 19/21). 86.5% of students had high self-esteem.
There was no difference in terms of self-esteem between the groups according to gender (p=0.361) and classes (p=0.655). It was seen that there was a positive significant weak correlation between the economic status reported by the students and their self-esteem (Kendall’s
tau-b r = 0.080, p=0.044). Social events (Kendall’s tau-b r=0.132, p=0.001), scientific events (Kendall’s tau-b r=0.132, p=0.019) and
student club participation (Kendall’s tau-b r=0.136, p=0.001) were found to have a statistically significant positive weak correlation with
self-esteem. The students who were satisfied with their education (p=0.001), academic success (p=0.000), career choice (p=0.001), and
studying in School of Physical Therapy and Rehabilitation (p=0.000) were found to have significantly higher self-esteem than the students
who weren’t satisfied. In this study, it was concluded that choosing the profession that students would be satisfied with, keeping students’
satisfaction high, and organizing the ideal variety of activities and club activities that they can participate in may be important for the
development of self-esteem.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |