The Covid-19 pandemic has caused restrictions and shutdowns affecting all industries worldwide. The scope of the steps taken to prevent
the spread of the pandemic, universities in Turkey also began to provide distance education in March 2020. This process has provided
an important experience in which the education system is questioned on the basis of educational infrastructure, lecturers and students The experience of a nationwide transformation in such a short period of time in the education system is considered to be unique. In this
study, it is aimed to create a decision support document by compiling this valuable experience and suggestions for further improvement
of the higher education system. In this context, the opinions and recommendations of teaching staff regarding the distance education
process were taken with the help of surveys which were responded by 744 lecturers from 84 universities of Turkey. As a result of the
study, it was seen that factors such as the type of university, distance education experience, and age make a difference in the views of
the lecturers towards distance education. In addition, the determinations and suggestions of the instructors that they stated by openended
expressions were compiled under main headings. This process experienced offers an important opportunity to question the current
educational structure and to improve it further. As also stated in the survey results, it is predicted that the weight of distance education in
higher education will also increase at post-pandemic term. Therefore, it is thought that the necessary steps should be taken in the light of
the experiences in order to make the next process more efficient.
Covid-19 pandemisi, dünya genelinde tüm sektörleri etkileyen kısıtlama ve kapanmalara neden olmuştur. Pandeminin yayılmasını
önlemek üzere atılan adımlar kapsamında Türkiye’deki üniversiteler de 2020 yılı Mart ayı itibariyle uzaktan eğitime geçmişlerdir. Yaşanan
bu süreç, eğitim sisteminin; eğitim altyapısı, öğretim elemanları ve öğrenciler ekseninde sorgulandığı önemli bir tecrübe sunmuştur. Eğitim
sisteminde böylesine kısa bir süre zarfında ülke genelinde yaşanan bir dönüşüm tecrübesinin eşsiz olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada
da yaşanan bu değerli tecrübenin ve yükseköğretim sisteminin daha da iyileştirilmesine dönük önerilerin derlenmesi sonucunda bir karar
destek dokümanı oluşturulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Türkiye genelindeki 84 üniversiteden 744 öğretim elemanı tarafından
yanıtlanan anketler ile öğretim elemanlarının süreç hakkındaki görüş ve önerileri alınmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda,
üniversite türü, uzaktan eğitim tecrübesi, yaş gibi faktörlerin öğretim elemanlarının uzaktan eğitime bakışları arasında farklılık yarattığı
görülmüştür. Öğretim elemanlarının açık uçlu ifadelerle dile getirdikleri tespit ve öneriler ana başlıklar altında derlenmiştir. Yaşanan süreç,
mevcut eğitim yapısını sorgulamak ve daha da iyiye götürmek üzere önemli bir fırsat sunmaktadır. Anket sonuçlarında da ifade edildiği
üzere pandemi etkileri geçtiğinde de uzaktan eğitimin yükseköğretimdeki ağırlığının artacağı, dolayısıyla önümüzdeki sürecin daha verimli
olması için gerekli adımların yaşanan tecrübeler ışığında şimdiden atılması gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |