The aim of this study is to examine the relationship between 21st century skills and emotional intelligence of teacher candidates. In
addition, it was investigated whether teacher candidates’ levels of 21st century skills and emotional intelligence differ significantly
according to various variables. This research, which was designed according to the relational screening model, was conducted with 312
teacher candidates studying at Inonu University Faculty of Education. “Multidimensional 21st Century Skills Scale” and “Emotional
Intelligence Scale” were used to collect data in the study. Descriptive statistics, difference analysis, Pearson Product Moment Correlation
Coefficient and regression analysis were used to analyze the data. As a result of the analysis of the research data, it was found that teacher
candidates’ 21st century skills and emotional intelligence are at a high level, that the emotional intelligence and 21st century skill levels of
teacher candidates do not differ significantly according to gender, but those who have medium and high overall academic success are 21st.
century skills and emotional intelligence levels were found to be high and significantly different. In addition, in the study, it was found
that there was a significant, medium, positive relationship between 21st century skills and emotional intelligence of teacher candidates, It
was concluded that the level of predicting 21st century skills of emotional intelligence is statistically significant. In the process of preparing
students for the future, suggestions were made for the development of 21st century skills and emotional intelligence
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekâları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca öğretmen
adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekâya sahip olma düzeylerinin çeşitli değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip
göstermediği incelenmiştir. İlişkisel tarama modeline göre desenlenen bu araştırma, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören
312 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada verilerin toplanmasında “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Duygusal
Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, fark analizleri, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı
ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin ve duygusal
zekâlarının yüksek düzeyde olduğu, öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile 21. yüzyıl beceri düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık
göstermediği, ancak genel akademik başarısı orta ve yüksek olan öğretmen adaylarının genel akademik başarısı düşük olanlara göre 21.
yüzyıl becerileri ile duygusal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu ve anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca araştırmada öğretmen
adaylarının 21. yüzyıl beceri ile duygusal zekâları arasında anlamlı, orta düzey, pozitif bir ilişkinin olduğu bulunmuş, duygusal zekânın
21. yüzyıl becerilerini yordama düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin geleceğe hazırlanması
sürecinde 21. yüzyıl becerileri ile duygusal zekânın geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |