Research Article
BibTex RIS Cite

Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 581 - 591, 31.12.2021

Abstract

Son yıllarda ülkemizde bilimsel yayın sayısında niceliksel bir artış olmakla beraber yayınların niteliği ve uygulamalara yansıması tartışılan
bir konu hâline gelmiştir. Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığına bağlı çeşitli okullarda görev yapan ve lisansüstü eğitime devam
eden öğretmenlerin Eğitim Fakültelerinde yapılan araştırmalara dair görüşlerini almak ve tespit edilen sorunlardan hareketle öğretmenlerin
önerilerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen bu araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda öğretmenlik yapan ve aynı zamanda Eğitim Fakültesinde lisansüstü eğitime
devam eden (yüksek lisans-doktora) 20 öğretmenden oluşmaktadır. Katılımcıların araştırmaya dâhil edilmesinde amaçlı örnekleme
yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler öğretmenlerle yapılan yüz yüze görüşmeler aracılığı ile
toplanmış, ardından içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre, öğretmenlerin çoğu lisansüstü eğitim
yaptığı için yürütülen bilimsel çalışmalardan haberdar olabilmektedir. Fakat lisansüstü eğitime katılmayan öğretmenlerin çoğu yapılan
çalışmalardan yeterince haberdar değildir. Öğretmenlerin bilimsel çalışmalardan haberdar edilebilmesi için getirmiş oldukları başlıca
öneriler; kongre, seminer ve konferans düzenlenmesi, akademisyenler tarafından okul ziyaretleri yapılması, Millî Eğitim Bakanlığı ile
üniversitelerin işbirliği yapması, öğretmenlere bilgilendirici broşür dağıtılması, yapılan çalışmaların okulların sitesinde yayımlanması ve
hizmet içi eğitim programları düzenlenmesi şeklindedir. Öğretmenlerin bilimsel çalışmalara ilişkin görüşleri çoğunlukla olumsuz olmakla
birlikte bilimsel çalışmaların uygulamaya dönüşmesine ilişkin birtakım önerilerde bulunmuşlardır.

References

  • Abazoğlu, İ., Yıldırım, O., & Yıldızhan, Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 143-160.
  • Academic Ranking of World Universities (2021). About academic ranking of world universities. 17.04.2021 tarihinde http://www.shanghairanking.com/aboutarwu.html adresinden alınmıştır.
  • Ağıralioğlu, N. (2012). Türkiye'de üniversitelerin kalitesini belirlemek için bir yaklaşım. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 147-165. doi: 10.5961/jhes.2012.046
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Akman, Y. (2019). Eğitim fakültelerinin misyonları üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 39-56. doi: 10.9779/pauefd.452829
  • Ak, M. Z., & Gülmez, A. (2006). Türkiye’nin uluslararası yayın performansının analizi. Akademik İncelemeler Dergisi, 1(1), 22-49.
  • Al, U. (2012). Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’nin yayın ve atıf performansı. Bilig, 62, 1-20.
  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alkan, R. M. (2014). Üniversite-sanayi işbirliği için bazı önerler. Yükseköğretim Dergisi, 4(2), 61-68.
  • Arslan, S., Serbest, A., & Yıldız, Y. (2012). Öğretmenlerin akademik çalışmalara bakış açıları ve bu çalışmaları derslerinde uygulama düzeyleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 423. Niğde. 27-30 Haziran 2012.
  • Atalay, S. (2019). Akademik taylorizm, performans yönetimi ve akademik üretimde niceliğin önemi: akademisyenler üzerine niteliksel bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 42, 291-322.
  • Ayas, A. (2009). The importance of teaching profession and current problems in teacher training. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 10(3), 1-11.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bozan, M., Yayla, D., Demirbaş, A., Sayın, M., Saygın, Ö., & Yağız, Z. (2004). Eğitim araştırmalarında MEB-Üniversite iş birliği. https://www.megep.meb.gov.tr/earged/earged/Meb_Universite_isbirligi.pdf 13.05.2021 tarihinde adresinden tarihinde alınmıştır.
  • Cerit-Berber, N. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına bakışı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 142-159.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dippo, D. (2005). Redefining Community–Urban University relations: A project for education faculties?. Teaching Education, 16(2), 89-101.
  • Durukan, H. (2004). Ülkemizin kalkınmasında çağdaş üniversitelerin yeri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 19-25.
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin var oluş nedeni. Pamukkale Üniversitesi Eğitimi Fakültesi Dergisi, 17, 104-116.
  • Erdem, A. R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitenin değişen rolleri ve görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Günay, D. (2004). “Üniversitenin Neliği, Akademik Özgürlük ve Üniversite Özerkliği”. I.Uluslararası Üniversite Eğitimi Kongresi, İstanbul: Fatih Üniversitesi.
  • Kirman Bilgin, A., Kala, N., & Sungur Alhan, S. (2019). Eğitim fakültesi ve milli eğitim müdürlüğü arasındakı iş birliği sürecinin incelenmesi. Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 12(33), 1-32. doi: 10.14520/adyusbd.492826
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S.Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Okumuş, K., & Yurdakal, I. H. (2017). Akademisyenlerin akademik teşviğe ilişkin görüş ve düşünceleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 145-156. doi: 10.9761/JASSS7057
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pedro, F. (2009). Continuity and change in the academic Profession in European countries. Higher Education in Europe, 34(3-4), 411-429.
  • Sakınç, S. ve Bursalıoğlu, S. A. (2012). Yükseköğretimde küresel bir değişim: Girişimci üniversite modeli. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 92-99.
  • Şendağ, S. ve Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: Bir model önerisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 72-91.
  • Yavuzçehre, P. S. (2016). Üniversitelerin kentlerine etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 235-250.
  • Selvitopu, A., Kaya, M., & Taş, A. (2018). Eğitim bilimleri alanı bilimsel yayın performansı: G-20 ülkeleri ve Türkiye. Electronic Turkish Studies, 13(15), 383-399.
  • Sim, C. (2010). Sustaining productive collaboration between faculties and schools. Australian Journal of Teacher Education, 35(5), 18-28. doi: 10.14221/ajte.2010v35n5.2
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında türkiye yükseköğretim sistemi: temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler. Economic Research Center Working Papers in Economics, 7(5), 1-32.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Times Higher Education World University Rankings (2021). About THE's rankings. 17.04.2021 tarihinde https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/about-the-times-higher-education-world-university-rankings adresinden alınmıştır.
  • Turhan, M., & Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin akademik teşvik ödeneğine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 281-296.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası (1982). Yükseköğretim kurumları. 16.04.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf adresinden alınmıştır.
  • US News and Reports” (2021). Frequently asked questions: Best global universities rankings. 17.04.2021 tarihinde https://www.usnews.com/education/best-global-universities/articles/rankings-faq#question3 adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. bas.). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yildirim, A. (2013). Teacher education research in Turkey: Trends, issues and priority areas. Eğitim ve Bilim, 38(169), 175-191.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and method (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). Yükseköğretim kurumlarının görevleri. 16.04.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf adresinden alınmıştır.

Reflection of Scientific Studies on Educational Activities: Teachers’ Views

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 581 - 591, 31.12.2021

Abstract

Although the number of scientific publications in our country has increased in recent years, the quality of those publications and their
reflection on practices have become a topic of debate. The purpose of this study is to discover the views of teachers who work in various
schools affiliated with the Ministry of National Education and who have received postgraduate education on the research conducted
in the Faculties of Education, as well as to present the teachers’ suggestions based on the problems identified. The case study design
was used in this research, which was carried out with the qualitative research method. The research’s study group comprises 20 teachers
who work in Ministry of National Education-affiliated schools while also studying postgraduate education (master’s and Ph.D.) at the
Faculty of Education. To include the participants in the study, the maximum variation sampling approach, which is one of the purposive
sampling methods, was utilized. Face-to-face interviews with teachers were used to collect data, which was subsequently analyzed using
a content analysis method. Most teachers, according to the results of the content analysis, are informed of academic studies since they
have postgraduate education. However, the majority of teachers who do not attend postgraduate education are uninformed of the studies Teachers’ main suggestions for staying informed about scientific studies include organizing congresses, seminars, and conferences, having
academicians visit schools, cooperating between the Ministry of National Education and universities, providing teachers with informative
brochures, publishing studies on school websites, and organizing in-service training programs. Although teachers’ views about scientific
studies were mostly negative, they did make several recommendations for putting scientific studies into practice

References

  • Abazoğlu, İ., Yıldırım, O., & Yıldızhan, Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 143-160.
  • Academic Ranking of World Universities (2021). About academic ranking of world universities. 17.04.2021 tarihinde http://www.shanghairanking.com/aboutarwu.html adresinden alınmıştır.
  • Ağıralioğlu, N. (2012). Türkiye'de üniversitelerin kalitesini belirlemek için bir yaklaşım. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 147-165. doi: 10.5961/jhes.2012.046
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Akman, Y. (2019). Eğitim fakültelerinin misyonları üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 39-56. doi: 10.9779/pauefd.452829
  • Ak, M. Z., & Gülmez, A. (2006). Türkiye’nin uluslararası yayın performansının analizi. Akademik İncelemeler Dergisi, 1(1), 22-49.
  • Al, U. (2012). Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’nin yayın ve atıf performansı. Bilig, 62, 1-20.
  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alkan, R. M. (2014). Üniversite-sanayi işbirliği için bazı önerler. Yükseköğretim Dergisi, 4(2), 61-68.
  • Arslan, S., Serbest, A., & Yıldız, Y. (2012). Öğretmenlerin akademik çalışmalara bakış açıları ve bu çalışmaları derslerinde uygulama düzeyleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 423. Niğde. 27-30 Haziran 2012.
  • Atalay, S. (2019). Akademik taylorizm, performans yönetimi ve akademik üretimde niceliğin önemi: akademisyenler üzerine niteliksel bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 42, 291-322.
  • Ayas, A. (2009). The importance of teaching profession and current problems in teacher training. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 10(3), 1-11.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bozan, M., Yayla, D., Demirbaş, A., Sayın, M., Saygın, Ö., & Yağız, Z. (2004). Eğitim araştırmalarında MEB-Üniversite iş birliği. https://www.megep.meb.gov.tr/earged/earged/Meb_Universite_isbirligi.pdf 13.05.2021 tarihinde adresinden tarihinde alınmıştır.
  • Cerit-Berber, N. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına bakışı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 142-159.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dippo, D. (2005). Redefining Community–Urban University relations: A project for education faculties?. Teaching Education, 16(2), 89-101.
  • Durukan, H. (2004). Ülkemizin kalkınmasında çağdaş üniversitelerin yeri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 19-25.
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin var oluş nedeni. Pamukkale Üniversitesi Eğitimi Fakültesi Dergisi, 17, 104-116.
  • Erdem, A. R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitenin değişen rolleri ve görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Günay, D. (2004). “Üniversitenin Neliği, Akademik Özgürlük ve Üniversite Özerkliği”. I.Uluslararası Üniversite Eğitimi Kongresi, İstanbul: Fatih Üniversitesi.
  • Kirman Bilgin, A., Kala, N., & Sungur Alhan, S. (2019). Eğitim fakültesi ve milli eğitim müdürlüğü arasındakı iş birliği sürecinin incelenmesi. Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 12(33), 1-32. doi: 10.14520/adyusbd.492826
  • Korkut, H. (2001). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S.Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Okumuş, K., & Yurdakal, I. H. (2017). Akademisyenlerin akademik teşviğe ilişkin görüş ve düşünceleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 145-156. doi: 10.9761/JASSS7057
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pedro, F. (2009). Continuity and change in the academic Profession in European countries. Higher Education in Europe, 34(3-4), 411-429.
  • Sakınç, S. ve Bursalıoğlu, S. A. (2012). Yükseköğretimde küresel bir değişim: Girişimci üniversite modeli. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 92-99.
  • Şendağ, S. ve Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: Bir model önerisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 72-91.
  • Yavuzçehre, P. S. (2016). Üniversitelerin kentlerine etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 235-250.
  • Selvitopu, A., Kaya, M., & Taş, A. (2018). Eğitim bilimleri alanı bilimsel yayın performansı: G-20 ülkeleri ve Türkiye. Electronic Turkish Studies, 13(15), 383-399.
  • Sim, C. (2010). Sustaining productive collaboration between faculties and schools. Australian Journal of Teacher Education, 35(5), 18-28. doi: 10.14221/ajte.2010v35n5.2
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında türkiye yükseköğretim sistemi: temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler. Economic Research Center Working Papers in Economics, 7(5), 1-32.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Times Higher Education World University Rankings (2021). About THE's rankings. 17.04.2021 tarihinde https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/about-the-times-higher-education-world-university-rankings adresinden alınmıştır.
  • Turhan, M., & Erol, Y. C. (2017). Akademisyenlerin akademik teşvik ödeneğine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 281-296.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası (1982). Yükseköğretim kurumları. 16.04.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf adresinden alınmıştır.
  • US News and Reports” (2021). Frequently asked questions: Best global universities rankings. 17.04.2021 tarihinde https://www.usnews.com/education/best-global-universities/articles/rankings-faq#question3 adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. bas.). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yildirim, A. (2013). Teacher education research in Turkey: Trends, issues and priority areas. Eğitim ve Bilim, 38(169), 175-191.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and method (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). Yükseköğretim kurumlarının görevleri. 16.04.2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf adresinden alınmıştır.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Zeynep Şimşir 0000-0003-2353-8922

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Şimşir, Z. (2021). Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 11(3), 581-591. https://doi.org/10.5961/higheredusci.998375
AMA Şimşir Z. Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri. J Higher Edu Sci. December 2021;11(3):581-591. doi:10.5961/higheredusci.998375
Chicago Şimşir, Zeynep. “Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 11, no. 3 (December 2021): 581-91. https://doi.org/10.5961/higheredusci.998375.
EndNote Şimşir Z (December 1, 2021) Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 11 3 581–591.
IEEE Z. Şimşir, “Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri”, J Higher Edu Sci, vol. 11, no. 3, pp. 581–591, 2021, doi: 10.5961/higheredusci.998375.
ISNAD Şimşir, Zeynep. “Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 11/3 (December 2021), 581-591. https://doi.org/10.5961/higheredusci.998375.
JAMA Şimşir Z. Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2021;11:581–591.
MLA Şimşir, Zeynep. “Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 11, no. 3, 2021, pp. 581-9, doi:10.5961/higheredusci.998375.
Vancouver Şimşir Z. Bilimsel Çalışmaların Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması: Öğretmen Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2021;11(3):581-9.