Oyun sektörünün son zamanlarda artan popülaritesiyle birlikte, dijital oyunları tasarlayıp geliştirecek ve sektöre yön verebilecek
öğrencilerin yetiştirilmesi önem kazanmıştır. Bu amaçla, dijital oyun tasarımları bölümleri yakın zaman içerisinde lisans düzeyinde eğitim
vermeye başlamıştır. Bu araştırmanın amacı dijital oyun tasarımı bölümü öğrencilerinin öğrenme stilleri ve oyun dinamikleri tercihlerini
cinsiyet, sınıf düzeyi ve başarı puanları açısından incelemektir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında bir vakıf üniversitesinde
lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan 109 bölüm öğrencisi katılım göstermiştir. Verilerin toplanmasında öğrenme stilleri envanteri ve
oyun dinamikleri tercihi ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, bağımsız t-testleri ve korelasyon analizleri
kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgulara göre, tüm öğrenci grubunun yaklaşık yarısı ayrıştıran öğrenme stiline sahiptir. Ayrıca, öğrenme
stilleri ile cinsiyet arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Diğer taraftan, erkek öğrenciler saldırı oyun dinamiğini daha çok tercih ederken,
kadın öğrenciler inşa etmek ve yönetmek oyun dinamiğini daha çok tercih etmektedir. Son olarak, öğrencilerin başarı puanı ile saldırı oyun
dinamiği tercihleri arasında negatif yönlü bir ilişki vardır. Tüm bulguların dijital oyun tasarımı bölüm müfredatlarının gelişmesinde, oyun
dinamikleri tercihlerinin öğrenci projelerine dahil edilmesinde ve kadın öğrencilerin bölüme olan ilgilerinin artırılmasında katkı sunması
beklenmektedir.
It has become important to train students who can design and develop digital games and lead the industry with the increasing popularity
of the gaming industry. For this purpose, digital game design departments have recently started to provide education at the undergraduate
level. The aim of this study is to examine the learning styles and game dynamics preferences of digital game design students in terms of
gender, grade level and academic achievement scores. One hundred and nine department students studying at a foundation university at
the undergraduate level in the 2020-2021 academic year participated in the study. Learning styles inventory and game dynamics preference
scales were used to collect data. Descriptive statistics, independent t-tests and correlation analysis were used in the analysis of the data.
According to the findings, about half of the students have converger learning style. There was no significant difference between learning
styles and gender. While male students mostly prefer “assault” game dynamics, female students prefer “building and managing” game
dynamics more. There is a negative relationship between the students’ achievement score and their assault game dynamics preferences.
All findings are expected to contribute to the development of digital game design department curricula, the inclusion of game dynamics
preferences in student projects and to increase the interest of female students in the department.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |