In this study, it is aimed to contribute to value education with activities prepared with texts and stories belonging to historical periods and personalities within the scope of social studies course. The study was held with 30 students who studying in the 7th grade of a public school in the 2019-2020 academic year. Within the scope of the “Journey in Turkish History Unit” in the 7th grade social studies textbook, activities with texts and stories related to the unit topics were designed and the values that the students had within the scope of these activities were tried to be determined and developed. The subjects within the scope of the unit were associated with the values of tolerance, justice, equality, scientificity, compassion and aesthetics, and the case study pattern was used in this study, which was planned as a qualitative research. Data were collected with worksheets and a standardized open-ended interview form and interviews were conducted at the beginning and end of the study to determine students’ knowledge and views on values. Percentage distribution graphs were created by digitizing the answers given by the students to the questions about values, and a descriptive analysis of the data was made by referring to the quotations from the answers given by the students to the questions.At the end of the study, it was determined that there was an improvement in the value acquisition of the students with the activities carried out with historical text stories in social studies teaching.
Bu çalışmada, sosyal bilgiler dersi kapsamında tarihî dönemlere ve şahsiyetlere ait metin ve hikâyelerle hazırlanan etkinliklerle değer öğretimine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Çalışma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında bir devlet okulunun 7. sınıfında okuyan 30 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan “Türk Tarihinde Yolculuk Ünitesi” kapsamında, ünite konularıyla ilgili metin ve hikâyelerle etkinlikler tasarlanmış ve öğrencilerin bu etkinlikler kapsamında sahip oldukları değerler tespit edilmeye ve geliştirilmeye çalışılmıştır. Ünite kapsamında yer alan konular, hoşgörü, adalet, eşitlik, bilimsellik, merhamet ve estetik değerleriyle ilişkilendirilmiş ve nitel bir araştırma olarak planlanan bu çalışmada durum çalışması deseni uygulanmıştır. Çalışma yaprakları ve standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu ile veriler toplanmış ve öğrencilerin değerlere ilişkin bilgi ve görüşlerini tespit etmek üzere çalışmanın başında ve sonunda görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin, değerlerle ilgili sorulara verdikleri cevaplar sayısallaştırılarak yüzdelik dağılım grafikleri oluşturulmuş ve öğrencilerin sorulara vermiş oldukları cevaplardan doğrudan alıntılara başvurularak verilerin betimsel analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, sosyal bilgiler öğretiminde, tarihî metin ve hikâyelerle gerçekleştirilen etkinliklerle öğrencilerin değer kazanımlarında gelişme olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |