Along with the rapid advances in science and technology, changes in social life arising from social, political and economic reasons lead
individuals to acquire skills that will enable them to be competent in different aspects. These competences, called 21st century skills,
include various behaviours such as critical thinking, creativity, communication, collaboration, and information technology literacy. It
is possible to create various opportunities and environments that will help international students, who grow in number increasingly in
Turkey, to acquire and use 21st century skills while they are learning Turkish. Textbooks, which are among the most important components
of the learning and teaching process, have important functions in both mother tongue and foreign language teaching. Therefore, textbooks
should be prepared in a way that prepares students for life. In this research, the texts and linguistic activities in the book set Istanbul:
Turkish for Foreigners, which is used in teaching Turkish as a foreign language, were examined in terms of 21st century skills. In the study,
21st century proficiency areas were discussed under two main classifications as 21st century themes and 21st century skills, and the texts
in the book set and linguistic activities for basic language skills were examined within this framework. Document analysis, a qualitative
research method, was used to investigate the texts and activities at all language levels in terms of the presence, frequency and distribution
of 21st century skill types. The results revealed that there was not a balanced distribution in the texts in terms of the 21st century topics and
skills. It was also found that the language skills were not placed equally in linguistic activities as there was a discrepancy between reception
skills and production skills.
Bilim ve teknoloji alanında yaşanan hızlı ilerlemelerin yanı sıra sosyal, siyasal ve ekonomik nedenlerden dolayı toplum hayatında ortaya
çıkan değişimler bireylerin farklı açılardan yetkin olmasını sağlayacak beceriler kazanmalarını gerektirmektedir. 21. yüzyıl becerileri olarak
adlandırılan bu yetkinlik alanları eleştirel düşünme, yaratıcılık, iletişim kurma, dayanışma ve bilişim teknolojilerini kullanabilme gibi
çeşitli davranışları içerir. Türkiye’de sayısı giderek artan uluslararası öğrencilerin Türkçe öğrenirken 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları
ve geliştirmelerine katkıda bulunacak çeşitli imkân ve ortamlar yaratmak mümkündür. Öğrenme ve öğretme sürecinin en önemli
bileşenlerinden biri olan ders kitapları gerek anadil gerekse yabancı dil öğretiminde önemli işlevlere sahiptir. Bu nedenle, ders kitapları
öğrencileri hayata hazırlayacak şekilde hazırlanmalıdır. Bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan İstanbul Yabancılar
İçin Türkçe setinde yer alan metinler ve dilsel etkinlikler 21. yüzyıl becerilerine yönelik olma özelliği açısından incelenmiştir. Çalışmada
21. yüzyıl yeterlilik alanları 21. yüzyıl temaları ve 21. yüzyıl becerileri olarak iki ana sınıflandırma altında ele alınmış ve söz konusu kitap
setinde yer alan metinler ile temel dil becerilerine yönelik dilsel etkinlikler bu çerçevede incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılarak tüm dil düzeylerindeki metinler ve etkinlikler 21. yüzyıl beceri türlerinin varlığı,
sıklığı ve dağılımı açısından betimlenmiştir. Elde edilen bulguların incelenmesi sonucunda 21. yüzyıl temalarının yer alması bakımından
metinlerde dengeli bir dağılım olmadığı; 21. yüzyıl becerilerinin dilsel becerilere göre yönelik etkinliklerde yer alması bakımından ise
alımlama becerileri ile üretme becerilerine eşit ölçüde yer verilmediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |