Araştırmada, bir devlet üniversitesi bünyesinde yer alan tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin yaz stajı
uygulamalarındaki deneyimlerini ortaya koymak amaçlandı. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşıma
(olgu bilime) dayanmaktadır. Bir devlet üniversitesi bünyesinde tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programında öğrenim görmekte olan
ve yaz staj uygulamasını başarıyla tamamlayan toplam 16 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile mülakatlar gerçekleştirildi.
Görüşmeler Şubat-Nisan 2023 tarihleri arasında araştırmacılar tarafından yürütüldü. Elde edilen veriler MAXQDA 20 nitel veri analizi
programı kullanılarak analiz edildi ve yorumlandı. Verilerin görselleştirilmesinde frekans analizi, karşılaştırmalı analiz ve ilişki analizi
kullanıldı. Yaz staj deneyimlerine yönelik 5 kategoride (staj deneyimleri, stajın katkıları, staj süresi, yaşanılan sorunlar, öneriler) olmak
üzere 639 açık kod belirlendi. Katılımcılar olumlu deneyimlere yönelik ifadelere olumsuz deneyimlere oranla daha sık yer verdi. Olumlu
deneyimler arasında en sıklıkla; iş ortamına adaptasyon, doğru meslek seçimi, hastane çalışanları ve yöneticiler, yeni bilgiler öğrenme ve
ulaşım kolaylığı konuları yer almaktadır. Katılımcıların staj konusundaki olumsuz deneyimleri arasında ise en sıklıkla; iletişim problemleri,
ulaşım zorluğu, hastane yemekleri, oryantasyon eksikliği ve çalışma saatleri yer almaktadır. Araştırma sonunda katılımcıların yaz staj
uygulamasından memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu ve yaz stajı uygulamalarının öğrencilerin mesleki gelişimine önemli katkılar
sağladığı görülmektedir. Yaz stajı uygulamalarının özellikle öğrencilerin mesleki özdeşleşme düzeylerini, iş ortamına adaptasyonu ve
özgüvenlerini artırdığı ayrıca iletişim ve empati becerileriyle bilgisayar ve teknoloji kullanma becerilerini geliştirdiği saptandı. Ancak süreçte
bazı sorunların da yaşandığı görülmektedir. Bu bulgular, mesleki eğitim programlarının geliştirilmesi ve staj süreçlerinin iyileştirilmesi için
karar alıcılara rehberlik edebilir.
The aim of this study is to explore the experiences of medical documentation and secretarial program students at a state university in
summer internship practices. This research adopts a phenomenological approach, one of the qualitative research methods. Semistructured
interviews were conducted with a total of 16 students enrolled in the medical documentation and secretarial program at a state university who successfully completed the summer internship program. The interviews took place between February and April 2023. The
data collected were analysed and interpreted using the MAXQDA 20 qualitative data analysis program. Frequency analysis, comparative
analysis, and relationship analysis were employed to visualize the data. A total of 639 open codes were identified for the summer internship
experiences of students, categorized into five themes (internship experiences, contributions of the internship, internship duration,
problems experienced, suggestions). Participants tended to mention positive experiences more frequently than negative ones. The
most cited positive experiences included adaptation to the work environment, career choice, interactions with hospital employees and
managers, acquisition of new knowledge, and ease of transportation. On the other hand, the most common negative experiences reported
by participants regarding the internship were communication issues, transportation difficulties, dissatisfaction with hospital meals, lack
of orientation, and concerns about working hours. At the end of the research, it was determined that summer internship practices notably
enhanced students’ professional identification levels, adaptation to the work environment, and self-confidence, while also improving their
communication, empathy skills, and proficiency in using computers and technology. Nevertheless, some issues were identified in the
process. These findings can provide valuable insights for decision-makers to refine vocational training programs and enhance internship
processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | March 17, 2024 |
Acceptance Date | December 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |