Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin acil uzaktan öğretim ve yükseköğretimde yeni normale geçiş süreçlerine ilişkin
görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülen araştırmanın katılımcılarını 2023-
2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde 2. ve 3. sınıfta öğrenim gören 20 tıp fakültesi öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze toplanmıştır. Nitel veriler, betimsel ve içerik analizine
tabii tutulmuştur. Araştırmada, öğrencilerin yeni normale geçiş sürecinde adaptasyon ve konsantrasyon, zaman yönetimi, acil uzaktan
öğretim sürecindeki öğrenilen bilgileri hatırlama ile sosyalleşme konularında sorunlarla karşılaştıkları sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin
görüşlerine göre, acil uzaktan öğretimden yeni normale geçiş sürecine çok hızlı geçiş yapıldığı ve bu süreçte öğrencilere psikolojik destek
sağlanmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, katılımcılar, acil uzaktan öğretim sürecinin gelecekte mesleki anlamda ortaya çıkarabileceği
olası sorunları; mezunların işe başladıklarında mesleki yetersizlik yaşama, bilgi birikimine güvenmeme ve motivasyon düşüklüğü olarak
sıralamıştır.
Bu araştırmada İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Rektörlüğü Etiği Kurulu’na başvuru yapılmıştır. 2024/01 no’lu etik kurul toplantısında 04.01.2024 tarihli “Olumlu” Karar Belgesi alınmıştır.
The aim of this research is to examine the opinions of medical faculty students regarding emergency remote teaching and the transition to
the new normal in higher education. This research, conducted using the phenomenological design within qualitative research methods,
involved 20 medical faculty students enrolled in the 2nd and 3rd years during the fall semester of the 2023-2024 academic year. The data
were collected face-to-face utilizing a semi-structured interview form prepared by the researchers. The qualitative data were subjected to
descriptive and content analysis. In the research, it was concluded that the students faced challenges related to adaptation and concentration,
time management, recalling the information learned during the emergency remote teaching process, and socialization during the transition
to the new normal. According to students’ opinions, it was determined that there was a sudden transition from emergency remote teaching
to the new normal and that psychological support was not provided to the students during this process. Furthermore, the participants listed
the potential issues that the emergency remote teaching process may pose in the future in a professional context as follows: experiencing
professional inadequacy upon entering the workforce, a lack of confidence in their knowledge, and decreased motivation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |