Research Article
BibTex RIS Cite

Determining Nursing Students’ Stress and Coping Styles Regarding Nursing Education

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 11 - 18, 30.04.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1453332

Abstract

This study aimed to assess the stress nursing students experience during their education and the strategies they use to cope with stress.
The descriptive study population comprised 220 nursing students enrolled at a foundation university in Istanbul. The sample was selected
using a stratified sampling method based on class levels, followed by simple random sampling within each class. A total of 121 students
volunteered to participate in the study. Data were collected using an Information Form, the Nursing Education Stress Scale, and the
Scale of Coping with Stress for Nursing Students. The students’ total mean score on the Nursing Education Stress Scale was 53.42 ±
16.35. For the Scale of Coping with Stress for Nursing Students, the “Optimism” sub-dimension had a mean score of 10.03 ± 2.1, while
the “Problem Solving” sub-dimension scored 18.1 ± 4.26. It was found that female students scored significantly higher on the Nursing Education Stress Scale and the “Practise” sub-dimension of the same scale. Additionally, fourth-year students achieved higher scores in
the “Problem Solving” sub-dimension of the Scale of Coping with Stress for Nursing Students. In conclusion, the findings revealed that
students experienced moderate levels of stress related to nursing education and predominantly employed problem-solving as their primary
coping strategy.

Project Number

Yok

References

  • Admi, H., Moshe-Eilon, Y., Sharon, D., Mann, M. (2018). Nursing stu dents’ stress and satisfaction in clinical practice along different stages: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 86-92. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.027
  • Ahmed, W. A., Mohammed, B. M. (2019). Nursing students’ stress and coping strategies during clinical training in KSA. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(2), 116-122. https://doi. org/10.1016/j.jtumed.2019.02.002
  • Altundal, H., Yağtu, L., Denizhan, N. C., & Güneşli, G. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 166–177. https://doi. org/10.26559/mersinsbd.972603
  • Asturias N, Andrew S, Boardman G, Kerr D. “The influence of socio-de mographic factors on stress and coping strategies among under graduate nursing students”. Nurse Education Today, 99, 104780, 2021. Doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104780

Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 11 - 18, 30.04.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1453332

Abstract

Bu araştırmada, hemşirelik bölümü öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin yaşadıkları stres düzeyleri ve stresle baş etme yöntemlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırmanın evrenini İstanbul’da bulunan bir vakıf üniversitesine kayıtlı 220 hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi sınıflara göre tabakalı örneklem ve sınıflar içerisinde basit rastgele olarak belirlenmiştir. Çalışma, gönüllü olan 121 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Bilgi Formu, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Hemşirelik Öğrencileri için Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği ile toplanmıştır. Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği’nin toplam puan ortalaması 53.42±16.35; Hemşirelik Öğrencileri için Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği’nin “İyimserlik” alt boyutunda 10.03±2.1 ve “Sorun Çözme” 18.1±4.26 olduğu saptanmıştır. Kadınların Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği’nin “Uygulama” alt boyutunda; 4. Sınıfa devam edenlerin Hemşirelik Öğrencileri için Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği’nin “Sorun Çözme” alt boyutunda; puan ortalamasının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin hemşirelik eğitimine yönelik ortalama bir stres yaşadıkları ve stresle baş etme yöntemi olarak en yüksek sorun çözme yöntemini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır

Ethical Statement

Veri toplamaya başlamadan önce Etik Kurul onayı (31.03.2022 tarih- E-69396709-050.01.04-211647 sayı), kurum izni ve ölçekleri geliştiren araştırmacılardan ölçek kullanım izni alındı. Formun ilk sayfasında araştırmanın amacını açıklayan, bilgilendirilmiş onam bölümü yer aldı, onam veren HBÖ’leri çalışmaya katıldı.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Admi, H., Moshe-Eilon, Y., Sharon, D., Mann, M. (2018). Nursing stu dents’ stress and satisfaction in clinical practice along different stages: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 86-92. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.027
  • Ahmed, W. A., Mohammed, B. M. (2019). Nursing students’ stress and coping strategies during clinical training in KSA. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(2), 116-122. https://doi. org/10.1016/j.jtumed.2019.02.002
  • Altundal, H., Yağtu, L., Denizhan, N. C., & Güneşli, G. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 166–177. https://doi. org/10.26559/mersinsbd.972603
  • Asturias N, Andrew S, Boardman G, Kerr D. “The influence of socio-de mographic factors on stress and coping strategies among under graduate nursing students”. Nurse Education Today, 99, 104780, 2021. Doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104780
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Systems, Mental Health Services
Journal Section Research Article
Authors

Özgül Eycan 0000-0002-0335-3165

Arzu Dikici 0000-0003-0077-9264

Project Number Yok
Publication Date April 30, 2025
Submission Date March 15, 2024
Acceptance Date April 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Eycan, Ö., & Dikici, A. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 15(1), 11-18. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1453332
AMA Eycan Ö, Dikici A. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. April 2025;15(1):11-18. doi:10.5961/higheredusci.1453332
Chicago Eycan, Özgül, and Arzu Dikici. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres Ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 15, no. 1 (April 2025): 11-18. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1453332.
EndNote Eycan Ö, Dikici A (April 1, 2025) Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 1 11–18.
IEEE Ö. Eycan and A. Dikici, “Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi”, J Higher Edu Sci, vol. 15, no. 1, pp. 11–18, 2025, doi: 10.5961/higheredusci.1453332.
ISNAD Eycan, Özgül - Dikici, Arzu. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres Ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/1 (April2025), 11-18. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1453332.
JAMA Eycan Ö, Dikici A. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2025;15:11–18.
MLA Eycan, Özgül and Arzu Dikici. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres Ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 15, no. 1, 2025, pp. 11-18, doi:10.5961/higheredusci.1453332.
Vancouver Eycan Ö, Dikici A. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine İlişkin Yaşadıkları Stres ve Baş Etme Tarzlarının Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2025;15(1):11-8.