People with 21st century skills are needed in the society we live in today. Creativity, which is one of the 21st century skills, leads individuals
to be recognized in environments in which they exist. The aim of this study is to identify in detail the characteristics of mathematics
learning environments that can trigger creativity, which is one of the 21st century skills, and to examine the activities to increase prospective
mathematics teachers’ awareness of mathematical creativity. From this point of view, the study first discusses in detail how creativity is
handled in the educational literature. Afterwards, how mathematical creativity is conceptualized by various researchers is discussed in
depth. In addition, pedagogical principles that have been suggested for developing mathematical creativity in learning environments are
presented in detail. Strategies that mathematics teachers can use in their classrooms in an inquiry-based way to get their students to work
like mathematicians are also discussed. Finally, it is emphasized what kind of activities can trigger students’ mathematical creativity in
learning environments and various examples of such activities are given
Creativity Mathematical creativity Creative learning environments Prospective mathematics teachers
İçinde yaşadığımız günümüz toplumu, 21. yüzyıl becerilerine sahip insan gücü talep etmektedir. 21. yüzyıl becerileri arasında öne çıkan
yaratıcılık, bireylerin var oldukları her türlü ortamda fark edilmelerine yol açabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 21. yüzyıl becerileri
arasında yer alan yaratıcılığı tetikleyen matematik öğrenme ortamlarının ne gibi özelliklere sahip olabileceğini detaylı bir şekilde ortaya
koymak ve matematik öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılığa dair farkındalıklarının artırılmasına yönelik yapılabilecek etkinlikleri
irdelemektir. Buradan hareketle, öncelikle yaratıcılığın eğitim literatüründe nasıl ele alındığına etraflıca yer verilmiştir. Sonrasında ise
matematiksel yaratıcılığın çeşitli araştırmacılar tarafından nasıl kavramsallaştırıldığı derinlemesine tartışılmıştır. Ayrıca öğrenme ortamlarında
matematiksel yaratıcılığı geliştirilmesine yönelik önerilen pedagojik prensipler ayrıntılı bir şekilde tanıtılmıştır. Bunun yanında
matematik öğretmenlerinin kendi sınıflarında, öğrencilerini birer matematikçi gibi düşünmelerini sağlamak için sorgulamaya dayalı bir
biçimde kullanılabilecekleri stratejilerden de söz edilmiştir. Son olarak öğrenme ortamlarında, öğrencilerin matematiksel yaratıcılıklarını
ne tür etkinliklerin tetikleyebileceği üzerinde durulmuş ve bu anlamda çeşitli etkinlik örneklerine yer verilmiştir.
Yaratıcılık Matematiksel yaratıcılık Yaratıcı öğrenme ortamları Matematik öğretmen adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 2, 2024 |
Acceptance Date | June 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |