This study was designed to evaluate the perspectives of physiotherapy and rehabilitation students toward evidence-based practice and to
examine the factors influencing their approaches to evidence-based interventions. A total of 156 students (115 females, 41 males) from four
different academic years participated in the study. Sociodemographic data of the participants were collected through a sociodemographic
information form prepared by the researchers. Evaluations of attitudes toward evidence-based practice, personality traits, critical thinking
dispositions, and decision-making styles were conducted using the Evidence-Based Practice Questionnaire, the Ten-Item Personality
Inventory, the Critical Thinking Disposition Scale, and the Rational and Experiential Inventory, respectively. As a result of the regression
analyses, the variables of critical openness, reflective skepticism, rational decision-making, and experiential decision-making were found
to have a statistically significant effect on the subscales of the Evidence-Based Practice Questionnaire, including future use, attitude,
knowledge, and personal use (p<0.05). In addition, the personality traits of extraversion and agreeableness were found to be significantly
associated with the knowledge and personal use subscales, while conscientiousness and openness to experience showed a significant
effect only on the personal use subscale (p<0.05). Moreover, it was observed that academic year and grade point average also created a
significant difference in attitudes toward evidence-based practice.In conclusion, cognitive decision-making styles and critical thinking
skills play an important role in the adoption of evidence-based practice among physiotherapy students
Bu araştırma fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin kanıta dayalı uygulamalara yönelik bakış açılarının değerlendirilmesi
ve kanıta dayalı müdahalelere yaklaşımlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmaya dört sınıf düzeyinden
toplam 156 (115 kadın, 41 erkek) öğrenci katılmıştır. Katılımcıların sosyodemografik özelliklerine ilişkin veriler araştırmacılar tarafından
hazırlanan sosyodemografik bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Kanıta dayalı uygulamalara yönelik tutumları, kişilik özellikleri, eleştirel
düşünme eğilimleri ve karar verme stillerine ilişkin değerlendirmeler ise sırasıyla Kanıta Dayalı Uygulama Ölçeği, On Maddelik Kişilik
Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Akılcı ve Sezgisel Karar Verme Ölçeği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Regresyon analizleri
sonucunda, Kanıta Dayalı Uygulama Ölçeği’nin gelecekte kullanım, tutum, bilgi ve kişisel kullanım alt boyutlarının yordayıcıları arasında;
eleştirel açıklık, yansıtıcı şüphecilik, akılcı karar verme ve sezgisel karar verme değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip
olduğu saptanmıştır (p<0.05). Ayrıca, kişilik özelliklerinden dışadönüklük ve yumuşak başlılık boyutları bilgi ve kişisel kullanım alt
boyutları ile anlamlı ilişkili bulunurken; sorumluluk ve deneyimlere açıklık boyutlarının yalnızca kişisel kullanım üzerinde anlamlı bir
etkiye sahip olduğu saptanmıştır (p<0.05). Bununla birlikte, sınıf düzeyi ve akademik başarı ortalaması değişkenlerinin de kanıta dayalı
uygulamalar üzerinde anlamlı fark oluşturduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, bilişsel karar verme stilleri ve eleştirel düşünme becerileri,
fizyoterapi öğrencilerinin kanıta dayalı uygulamaları benimsemesinde önemli bir rol oynamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Implementation Science and Evaluation, Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | July 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |