The aim of this study is to examine the leadership skills of middle school students in Karaköprü district of Şanlıurfa province based on whether they engage in sports during their leisure time.
In line with the purpose of the study, 2 middle schools and 2 sports clubs in Karaköprü district of Şanlıurfa province were determined as the research sample. The researcher visited the selected schools and clubs to explain the purpose of the study to 6th, 7th, and 8th-grade students. The "Leadership Skills Assessment Scale" and the "Personal Information Form" created by the researchers were used as data collection tools. The data obtained were analyzed using the SPSS 22 software package. When the findings obtained in the research were analyzed, it was found that the leadership scores of those who engage in sports were significantly higher than those who do not, in favor of the former (p<0.05).
The results of the study showed that the leadership qualities of middle school students improved based on their participation in sports during their leisure time. Other analyses revealed that variables such as gender, age, grade level, family income status, and being licensed did not show a statistically significant difference in terms of leadership skills (p>0.05). In conclusion, it was observed that engaging in sports has a positive effect on the development of leadership qualities.
Bu çalışmanın amacı, Şanlıurfa ili Karaköprü ilçesindeki ortaokul öğrencilerinin liderlik becerilerini boş zamanlarında spor yapıp yapmama durumlarına göre incelemektir.
Çalışmanın amacı doğrultusunda Şanlıurfa ili Karaköprü ilçesinde bulunan 2 ortaokul ve 2 spor kulübü araştırma örneklemi olarak belirlenmiştir. Araştırmacı, seçilen okulları ve kulüpleri ziyaret ederek 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine çalışmanın amacını açıklamıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan "Liderlik Becerileri Değerlendirme Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde, spor yapanların liderlik puanlarının spor yapmayanlara göre, spor yapmayanlar lehine anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05).
Çalışmanın sonuçları, ortaokul öğrencilerinin liderlik özelliklerinin boş zamanlarında spora katılımlarına bağlı olarak geliştiğini göstermiştir. Diğer analizler, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, ailenin gelir durumu ve lisanslı olma gibi değişkenlerin liderlik becerileri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur (p>0.05). Sonuç olarak, spor yapmanın liderlik özelliklerinin gelişimi üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | December 22, 2024 |
Submission Date | October 21, 2024 |
Acceptance Date | December 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |