In this study, 3-d building models were mapped with the realistic facade textures, which were automatically extracted from the ground-level building photographs. A group of rectilinear buildings from Batikent residential area, Ankara was used as the test data. The first step of the proposed approach was the geometric rectification of the building photographs. Then, an image segmentation based repetitive-watershed algorithm was utilized to extract the building facade textures from the rectified photographs. Finally, three dimensional building models were constructed and the texture mapping was performed. By this study, a considerable progress has been made towards automatic generation of the virtual cities.
Bu çalışmada, yerden çekilmiş bina fotoğraflarından otomatik olarak çıkarılan gerçekçi yüz dokularının üç boyutlu bina modelleri üzerine kaplanması gerçekleştirilmiştir. Test verisi olarak Ankara ili Batıkent yerleşim bölgesinden seçilen bir grup dörtgen şekilli bina kullanılmıştır. Geliştirilen yaklaşımın ilk adımı olarak çekilen fotoğrafların geometrik rektifikasyonu yapılmıştır. Daha sonra, geometrik rektifikasyonu yapılmış fotoğraflardan, görüntü bölütleme prensibine göre çalışan watershed algoritması tekrarlı olarak kullanılarak, bina yüz dokuları çıkarılmıştır. Son olarak, üç boyutlu bina modellerinin oluşturulması ve doku kaplama işlemi gerçekleştirilmiştir. Yapılmış olan bu çalışma ile sanal şehirlerin otomatik olarak üretilmesine giden yolda önemli bir gelişme kaydedilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 101 |