Amaç: Sağlık hizmetlerinde yer alan tüm personelin eğitimi çok önemlidir. Yeni gelişöiş teknolojiye sahip tam otomatik cihazlar olsada, eğitim hala ön plandadır. Laboratuvar hizmetlerinde eğitim, özellikle de analiz öncesi dönemde çok önemlidir. “Yoğun Eğitim Metodu” (YEM) hakkında detaylı bilgi vermeyi ve analiz öncesi laboratuvar hatalarının en aza indirilmesine katkıda bulunmayı amaçladık.
Tasarım: Analitik dönem öncesi laboratuvar hataları eğitim ile düzeltilebilen bir süreçtir. Flebotomist olarak görev yapan tüm personel, özellikle klinik hizmet hemşireleri ciddi eğitim almalıdır. YEM bu eğitimler için yeni bir algoritma geliştirmiştir. YEM, ilk kez tarafımızdan tanımlanmış ve patentlenmiştir. Ayrıca 950 yataklı üç kampüslü bir hastanede başarılı olduğu kanıtlanmıştır. Çalışmamızda ilk olarak YEM'in temel kriterleri açıklanmış ve ihtiyaç tartışılmıştır. Ayrıca çalışmamızda rutin eğitim yöntemleri ile YEM arasındaki fark ifade edilmiştir.
Yöntem: YEM eğitimi verebilecek personel açıklığa kavuşturuldu. Yine YEM için eğitmenler, danışmanlar ve süpervizörler açıklanmıştır. Son olarak, YEM eğitimlerinin nasıl uygulandığı belirtildi.
Sonuç: Analiz öncesi laboratuvar hataları, tüm laboratuvar hatalarının maksimum yüzdesine düşmektedir. İyi olan şey, önlenebilir olmasıdır. Bu dönemde flebotomistlere çok ciddi eğitim verilmelidir. Rutin eğitimlerden farklı bir algoritma sunan YEM bu açıdan değerlendirilmelidir.
Objectives: Training of all personnel involved in health services is very important. Even though human use of developing new technological fully automatic devices has diminished much, education is still at the forefront. Training is also very important in laboratory services, especially in the pre-analytical period. We aimed to provide detailed information about the “Intensive Training Method” (ITM) and to contribute to minimizing pre-analytical laboratory errors.
Design: Pre-analytical period laboratory errors are a process that can be corrected by training. All personnel who serve as a phlebotomist, especially clinical service nurses must undergo serious training. ITM has introduced a new algorithm for these trainings. For the first time, ITM has been identified and patented by us. Besides, it was proved to be successful in a 950-bed, three-campus hospital.
In our study, firstly the basic criteria of ITM were explained and the need for ITM was discussed. Besides, the difference between routine training methods and ITM was expressed in our study.
Methods: The staff who can provide ITM training has been clarified. Again for ITM, trainers, consultants and supervisors have been explained. Finally, how ITM trainings are applied is stated.
Conclusions: Pre-analytical laboratory errors fall into the maximum percentage of all laboratory errors. The good thing is that it is preventable. During this period, very serious training should be given to phlebotomists. ITM, which presents a different algorithm than routine trainings, should be evaluated in this respect.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health, Environmental Health |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | July 4, 2020 |
Acceptance Date | July 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |