The aim of this study is to investigate the influence of food neophobia on desire to use functional foods. Food
neophobia is defined as the fear of new foods. Among the causes of food neophobia, there are factors such as
demographic, genetic and cultural factors, as well as the awareness of food and the perception of benefit.
Functional foods are the general definition of foods enriched with foods that will be beneficial for health in
terms of content. It was predicted that food neophobia has an effect on functional foods consumption and
purchasing desire, as the low level of food neophobia makes it easier to accept new foods. In this study two
scales were used to identify the effect between food neophobia and functional food consumption; the 10-question
"food neophobia" scale developed by Pliner and Hobden (1992) and the "desire to use functional foods" scale
developed by Urala and Lahtenmaki (2004). The online questionnaire consisting of two scales and demographic
questions was delivered to 460 participants.
Bu çalışmanın amacı son yıllarda tüketicilerin sağlık ve beslenme ve ilgili bilinçlerinin artması ile paralel
olarak gıda neofobisinin fonksiyonel gıdaları kullanma isteği üzerindeki etkisini araştırmaktır. Gıda neofobisi
yeni yiyeceklere karşı duyulan korku olarak tanımlanmaktadır. Gıda neofobisinin sebepleri arasında
demografik, genetik, kültürel gibi faktörlerin yanı sıra, besinin bilinirliği, fayda algısı gibi faktörler de yer
almaktadır. Fonksiyonel gıdalar ise, içerik açısından sağlığa faydalı olacak ürünlerle zenginleştirilmiş gıdaların
genel tanımıdır. Gıda neofobisinin düşük olması yeni gıdaları kabul etmeyi kolaylaştırdığı için, fonksiyonel
gıdaların tüketimi ve satın alma isteği üzerine de etkisi olduğu öngörülmüştür. İki kavram arasındaki etkiyi
değerlendirilebilmek adına gıda neofobisini ölçmek için Pliner ve Hobden (1992) tarafından geliştirilen on
soruluk “gıda neofobisi” ölçeği ve fonksiyonel gıdaları kullanma isteğini ölçmek için ise Urala ve Lahtenmaki
(2004) tarafından geliştirilen “fonksiyonel gıdaları kullanma isteği ölçeği” olmak üzere iki adet ölçek
kullanılmıştır. İki ölçek ve demografik sorulardan oluşan çevrimiçi anket formu 460 katılımcıya ulaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |