Objective: This study aims to determine the level of proneness to medical error among nurses. Method: The descriptive and cross-sectional study was performed with the voluntary participation of 125 nurses working in a Private Hospital in Karabük in AprilJune 2013. The data were collected by using “Medical Error Trend Scale in Nursing”. In the study, percentages, averages, Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests were used in statistical analysis. Results: The proneness to medical error among nurses was low. The mean score for Medical error Trend Scale was found as 4.80±0.21 of all subscales, the highest score came from prevention of infection (x=4.83±0.24), and communication (x=4.72±0.31) , while the lowest scores came from the patient monitoring and the safety of medical equipment (x4.63±0.59). There was a significant relationship between the subscales of “drug and transfusion practices” and working clinics (p=0.017), and also there was a significant relationship between training of education and the subscales of “prevention of infection” and “patient follow-up and material device security” (p = 0.043, p = 0.031). Conclusion: Despite the obtained low scores, making training for the reduce of medical errors can contribute to the creation of awareness for patient safety
Amaç: Tıbbi hataların azaltılması veya tamamen ortadan kaldırılması hasta güvenliğinin temel hedefidir. Araştırma hemşirelerin tıbbi hatalara eğilimlerinin belirlenmesi amacı ile yapıldı
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir çalışmadır. Araştırma, Nisan-Haziran 2013 tarihleri arasında Karabükte yer alan bir özel hastanenin kliniklerinde çalışan ve aydınlatılmış onam alınan toplam 125 hemşire ile yapıldı. Veriler, “Hemşirelikte Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği” kullanılarak toplandı. Çalışmada ortalama, yüzdelik hesaplamalar, Kruskal Wallis Testi ile Mann-Whitney U Testi kullanıldı.
Bulgular: Hemşirelerin Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeğinden alınan toplam puan ortalamasının 4.80±0.21 ve tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük olduğu belirlendi. Hemşirelerin alt boyutlara ilişkin aldıkları en yüksek puan ortalamasının enfeksiyonun önlenmesi (=4.83±0.24) ve iletişim (=4.83±0.31), en düşük puan ortalamalarının ise hasta izlemi ve malzeme cihaz güvenliği (=4.72±0.31) olduğu saptandı. Hemşirelerin çalıştıkları klinik ile “ilaç ve transfüzyon uygulamaları” (p=0.017), eğitim alma durumu ile “enfeksiyonların önlenmesi” ve “hasta izlemi ve malzeme cihaz güvenliği” alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulundu (p=0.043, p=0.031).
Sonuç: Hemşirelerin tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük olduğu görülmekle birlikte tıbbi hataların azaltılmasına yönelik eğitimlerin yapılması, hasta güvenliği bilincinin oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | April 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |