BibTex RIS Cite

-

Year 2014, , 95 - 101, 16.02.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.26416

Abstract

Emotional intelligence is a concept that primarily enables individuals to understand and manage their own feelings, understand the feelings of other people, establish empathy, increase their motivation, and develop the senses of self-confidence. Emotional intelligence may enable the development of professional relations in midwifery practices and different viewpoints in complex situations. If midwives approach the pregnant women with an emphatic attitude, they could determine their needs more accurately and obtain positive results since the individual who feels that she is understood by the midwife will think that she is considered important, trusted, and appreciated. This condition will enable the midwife to reach the individual and by this way, the individual will accept the care. Using the emotional intelligence is considered a key in succeeding in professional life. In order to succeed in professional life and provide an efficient midwifery care; it is required to enable preservice midwives to become skilful at using and developing their emotional intelligence as from the beginning of the midwifery training. The development of the emotional intelligence will enhance the skills of healthcare professionals such as critical thinking, critical approaching, questioning and decision making in order to succeed in professional life.

References

  • Akkoç Z. Duygusal zekâ [Emotional intelligence] [Yüksek Lisans Bitirme Projesi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Kahramanmaraş Sütçü İmam University], Kahramanmaraş, Türkiye, 2007.
  • Patterson D, Begley A. An exploration of the importance of emotional intelligence in midwifery. Evidence Based Midwifery 2011; 9(3):128-134.
  • Güney S. [Behavioral sciences] Davranış bilimleri. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2000. s. 225.
  • Doğan S, Demiral Ö. [The role and importance of emotional intelligence in success of the institutions] Kurumların başarısında duygusal zekânın rolü ve önemi. Yönetim ve Ekonomi 2007; 14(1): 209-230.
  • Lee Fen Ming (Ellen). Conflict management styles and emotional ıntelligence of faculty and staff at a selected college in Southern Taiwan [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of South Dakota, South Dakota, 2003.
  • Salvoy P, Mayer J. Emotional intelligence. Imagination, Cognitation & Personality 1990; 9(3):185-211.
  • Deniz ME, Yılmaz E. [Investigation of the relationship between university students' emotional ıntelligence and stress coping styles] Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2006; 3(25):17-26.
  • Akerjordet K. EI: Part 1: The development of scales and psychometric testing. Nursing and Health Sciences 2009; 11: 58-63.
  • Çetinkaya Ö, Alparslan A. [Effects of emotional intelligence on communication skills: A research on college students] Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2011;1.
  • Akerjordet K, Severinsson E. Emotionally intelligent nurse leadership: a literature review study. Journal of Nursing Management 2008; 16:565-577.
  • Yüksek Özdemir A, Özdemir A. [Examine of the relationships between emotional intelligence and conflict management strategies: practice on academic and administrative staff working in university] Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selcuk University Social Sciences Institute Journal 2007;(18):393-410.
  • Yılmaz Kuşaklı M, Bahçecik N. [Emotional intelligence and leadership behaviors of nurse managers] Yönetici hemşirelerin duygusal zekâ yetenekleri ve liderlik davranışları. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi 2012;20(2):112-119.
  • Kızıl Ş. Öğretmenlerin duygusal zekâları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Balıkesir ili örneği) [The relationships between emotional intelligence and organizational commitment of teachers (an example of Balıkesir province)][Yüksek Lisans Tezi]. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Okan University], İstanbul, Türkiye, 2014.
  • Sü Eröz S. Duygusal zekâ ve iletişim arasındaki ilişki: bir uygulama. [The relationships between emotional ıntelligence and communication: an application] [Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Uludağ University], Bursa, Türkiye, 2011.
  • Delice M, Günbeyi M. [Investigation of the relationship between emotional intelligence and leadership: an example of police] Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisinin incelenmesi: polis teşkilatı örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2013;27(1):209-239.
  • Kavcar B. Duygusal zekâ ile akademik başarı ve bazı demografik değişkenlerin ilişkileri: bir devlet üniversitesi örneği. [The relationship between emotional ıntelligence and academic achievement and some demographical variables: a study on a state university] [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Ankara University], Ankara, Türkiye,2011.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. [Emotional ınteliıgence levels of students of nursing college] Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(1):1-6.
  • Cadman C, Brewer J. Emotional intelligence: a vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management 2001; 9: 321-324.
  • Daşdibi Beydilli E. [Yesterday and today of midwifery] Ebeliğin dünü ve bugünü. 1 ed. Ankara: Alter Yayıncılık 2007. s. 36.
  • Hunter B, Warren L. Midwives' experiences of workplace resilience. Midwifery 2014:1-9. Hunter B. Mapping the emotional terrain of midwifery: What can we see and what lies ahead? International Journal of Work Organisation and Emotion 2010; 3:253-269.
  • Vitello-Cicciu J. Nursing Management 2003; 34 (10): 28-32.
  • Hunter B, Deery R. Building our knowledge about emotion work in midwifery: combining and comparing findings from two different research studies. Evidence based midwifery 2005; 3:10-15.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S. [Determining communication skills and emphatic levels of nursing students] Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002; 6: 36-41.
  • Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. [Evaluation of the empathic skills of midwifery students with respect to the classes they are attending] Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3: 3-15.
  • Sharif F, Rezaie S, Keshavarzi S, Mansoori P, Ghadakpoor S. Teaching emotional intelligence to intensive care unit nurses and their general health: A randomized clinical trial. The İnternational Journal of Occupational and Environmental Medicine 2013; 4(3):141-148.
  • McQueen AC. Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing 2004; 47:101-108.
  • Onay M, Uğur B. [Satisfaction silent magic in health: “emotional intelligence”] Sağlıktaki memnuniyetin sessiz sihri: "duygusal zekâ". Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 3(2):23-34.

Duygusal Zekâ ve Ebelik

Year 2014, , 95 - 101, 16.02.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.26416

Abstract

Duygusal zekâ, bireylerin öncelikle kendi duygularını anlamalarını ve yönetebilmelerini sağlayan, bunun yanında başkalarının duygularını anlayabilme, empati kurabilme, motivasyon artırma ve özgüven duygusunu geliştirme olanağı tanıyan bir kavramdır. Duygusal zekâ, ebelik uygulamalarında profesyonel ilişkilerin ve karmaşık olaylarda farklı bakış açılarının gelişmesine yardım edebilir. Ebeler, gebelere empatik bir tutumla yaklaştıklarında onların gereksinimlerini daha doğru saptayabilir ve olumlu sonuçlar elde edebilirler. Çünkü ebe tarafından anlaşıldığını hisseden birey önemsendiğini, ona güvenildiğini ve kendisine değer verildiğini düşünür. Bu durum ebenin bireye ulaşmasını kolaylaştırarak bireyin bakımı kabul etmesini de kolaylaştıracaktır. Duygusal zekâyı kullanma, çalışma yaşamında başarıya ulaşmanın bir anahtarı olarak görülmektedir. Mesleki başarıya ulaşmak ve etkili ebelik bakımı vermek için; ebelik eğitimi başladığı andan itibaren, ebe adaylarının duygusal zekâlarını kullanma ve geliştirmeye yönelik becerileri kazanmaları sağlanmalıdır. Duygusal zekânın gelişimi ile birlikte sağlık çalışanlarının mesleki yaşamlarında başarılı olabilmeleri kritik düşünebilme, eleştirel bakabilme, sorgulayabilme ve karar verme yeteneklerinin artması ile mümkün olabilecektir.

References

  • Akkoç Z. Duygusal zekâ [Emotional intelligence] [Yüksek Lisans Bitirme Projesi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Kahramanmaraş Sütçü İmam University], Kahramanmaraş, Türkiye, 2007.
  • Patterson D, Begley A. An exploration of the importance of emotional intelligence in midwifery. Evidence Based Midwifery 2011; 9(3):128-134.
  • Güney S. [Behavioral sciences] Davranış bilimleri. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2000. s. 225.
  • Doğan S, Demiral Ö. [The role and importance of emotional intelligence in success of the institutions] Kurumların başarısında duygusal zekânın rolü ve önemi. Yönetim ve Ekonomi 2007; 14(1): 209-230.
  • Lee Fen Ming (Ellen). Conflict management styles and emotional ıntelligence of faculty and staff at a selected college in Southern Taiwan [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of South Dakota, South Dakota, 2003.
  • Salvoy P, Mayer J. Emotional intelligence. Imagination, Cognitation & Personality 1990; 9(3):185-211.
  • Deniz ME, Yılmaz E. [Investigation of the relationship between university students' emotional ıntelligence and stress coping styles] Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2006; 3(25):17-26.
  • Akerjordet K. EI: Part 1: The development of scales and psychometric testing. Nursing and Health Sciences 2009; 11: 58-63.
  • Çetinkaya Ö, Alparslan A. [Effects of emotional intelligence on communication skills: A research on college students] Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2011;1.
  • Akerjordet K, Severinsson E. Emotionally intelligent nurse leadership: a literature review study. Journal of Nursing Management 2008; 16:565-577.
  • Yüksek Özdemir A, Özdemir A. [Examine of the relationships between emotional intelligence and conflict management strategies: practice on academic and administrative staff working in university] Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selcuk University Social Sciences Institute Journal 2007;(18):393-410.
  • Yılmaz Kuşaklı M, Bahçecik N. [Emotional intelligence and leadership behaviors of nurse managers] Yönetici hemşirelerin duygusal zekâ yetenekleri ve liderlik davranışları. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi 2012;20(2):112-119.
  • Kızıl Ş. Öğretmenlerin duygusal zekâları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Balıkesir ili örneği) [The relationships between emotional intelligence and organizational commitment of teachers (an example of Balıkesir province)][Yüksek Lisans Tezi]. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Okan University], İstanbul, Türkiye, 2014.
  • Sü Eröz S. Duygusal zekâ ve iletişim arasındaki ilişki: bir uygulama. [The relationships between emotional ıntelligence and communication: an application] [Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Uludağ University], Bursa, Türkiye, 2011.
  • Delice M, Günbeyi M. [Investigation of the relationship between emotional intelligence and leadership: an example of police] Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisinin incelenmesi: polis teşkilatı örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2013;27(1):209-239.
  • Kavcar B. Duygusal zekâ ile akademik başarı ve bazı demografik değişkenlerin ilişkileri: bir devlet üniversitesi örneği. [The relationship between emotional ıntelligence and academic achievement and some demographical variables: a study on a state university] [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü [Institute of Social Sciences, Ankara University], Ankara, Türkiye,2011.
  • Avşar G, Kaşıkçı M. [Emotional ınteliıgence levels of students of nursing college] Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(1):1-6.
  • Cadman C, Brewer J. Emotional intelligence: a vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management 2001; 9: 321-324.
  • Daşdibi Beydilli E. [Yesterday and today of midwifery] Ebeliğin dünü ve bugünü. 1 ed. Ankara: Alter Yayıncılık 2007. s. 36.
  • Hunter B, Warren L. Midwives' experiences of workplace resilience. Midwifery 2014:1-9. Hunter B. Mapping the emotional terrain of midwifery: What can we see and what lies ahead? International Journal of Work Organisation and Emotion 2010; 3:253-269.
  • Vitello-Cicciu J. Nursing Management 2003; 34 (10): 28-32.
  • Hunter B, Deery R. Building our knowledge about emotion work in midwifery: combining and comparing findings from two different research studies. Evidence based midwifery 2005; 3:10-15.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S. [Determining communication skills and emphatic levels of nursing students] Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002; 6: 36-41.
  • Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. [Evaluation of the empathic skills of midwifery students with respect to the classes they are attending] Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3: 3-15.
  • Sharif F, Rezaie S, Keshavarzi S, Mansoori P, Ghadakpoor S. Teaching emotional intelligence to intensive care unit nurses and their general health: A randomized clinical trial. The İnternational Journal of Occupational and Environmental Medicine 2013; 4(3):141-148.
  • McQueen AC. Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing 2004; 47:101-108.
  • Onay M, Uğur B. [Satisfaction silent magic in health: “emotional intelligence”] Sağlıktaki memnuniyetin sessiz sihri: "duygusal zekâ". Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 3(2):23-34.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section REVIEW ARTICLE
Authors

Hediye Bekmezci

Serap Ejder Apay

Hava Özkan

Publication Date February 16, 2015
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Bekmezci, H., Ejder Apay, S., & Özkan, H. (2015). Duygusal Zekâ ve Ebelik. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 95-101. https://doi.org/10.17681/hsp.26416
AMA Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. Duygusal Zekâ ve Ebelik. HSP. February 2015;1(2):95-101. doi:10.17681/hsp.26416
Chicago Bekmezci, Hediye, Serap Ejder Apay, and Hava Özkan. “Duygusal Zekâ Ve Ebelik”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 1, no. 2 (February 2015): 95-101. https://doi.org/10.17681/hsp.26416.
EndNote Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H (February 1, 2015) Duygusal Zekâ ve Ebelik. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 1 2 95–101.
IEEE H. Bekmezci, S. Ejder Apay, and H. Özkan, “Duygusal Zekâ ve Ebelik”, HSP, vol. 1, no. 2, pp. 95–101, 2015, doi: 10.17681/hsp.26416.
ISNAD Bekmezci, Hediye et al. “Duygusal Zekâ Ve Ebelik”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 1/2 (February 2015), 95-101. https://doi.org/10.17681/hsp.26416.
JAMA Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. Duygusal Zekâ ve Ebelik. HSP. 2015;1:95–101.
MLA Bekmezci, Hediye et al. “Duygusal Zekâ Ve Ebelik”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, vol. 1, no. 2, 2015, pp. 95-101, doi:10.17681/hsp.26416.
Vancouver Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. Duygusal Zekâ ve Ebelik. HSP. 2015;1(2):95-101.