Aim: The aim of the present study was to determine a bout views and opinions of faculty of health sciences students’ about child abuse and neglect. Methods: This descriptive study population consisted of students (n=397). Data were collected using the “Questionnaire Form” and analyzed using number, percentage, mean, standard deviation and chi-square test. Results: In the study, 11.6% of the students stated that exposed to violence, 14.4% of the students stated that neglected in their childhood. It is found that only 40.8% of the students received information about child abuse and neglect, of the students departments, class and gender affected the receive information status. It is found that of nursing students, 4th grade students and female students received more information about child abuse and neglect (p<0.05). Departments of Physiotherapy and Rehabilitation students and male students approved more likely than nursing students and female students expression of the “Spare the rod spoil the child". (p<0.05). Conclusion: Of the nursing and physiotherapy and rehabilitation students which play an important role prevention and early assessment to child abuse and neglect information are insufficient about child abuse and neglect. It is important that of the students to increase their awareness of abuse to arrange training programs, to give more space to the subject in the curriculum
Amaç: Bu çalışma Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili
düşüncelerini ve görüşlerini belirlemek amacıyla planlandı. Yöntemler: Tanımlayıcı tipteki araştırmanın
örneklemini 397 öğrenci oluşturdu. Veriler anket formu ile toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama
ve standart sapma ve ki-kare testi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %11.6’sı çocukluklarında şiddet
gördüğünü, %14.4’ü ihmal edildiğini ifade etti. Öğrencilerin %40.8’inin çocuk istismar ve ihmali konusunda
bilgi aldığı, öğrencilerin bölüm, sınıf ve cinsiyetlerinin bilgi alma durumlarını etkilediği bulundu. Hemşirelik
bölümü öğrencilerinin, 4. sınıf öğrencilerinin ve kız öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili daha fazla
bilgi aldıkları belirlendi (p < 0.05). “Kızını dövmeyen dizini döver” ifadesine fizyoterapi ve rehabilitasyon
bölümü öğrencilerinin ve erkek öğrencilerin daha fazla katıldıkları bulundu (p < 0.05). Sonuç: Çocuk istismarı ve
ihmalinin önlenmesi ve erken tanınmasında önemli rolü olan hemşirelik, fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü
öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgilerinin yetersiz olduğu belirlendi. Öğrencilerin istismar
konusundaki farkındalıklarının arttırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi, müfredat programlarında
istismar konusuna daha fazla yer verilmesi çok önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |