Aim: In this study, it was aimed to investigate that communication skills and affecting factors of nursing student participating to clinical practice. Material and Methods: Our research conducted as crosssectional and descriptive features at the Trakya University, Faculty of Health Sciences between February and March 2014. One hundred and seventy-nine 2nd, 3rd, and 4th year nursing students who learned communication course, volunteered to study and participated into clinical practice were included. Socio-demographic and communication characteristics were collected by using a survey form designed by researchers and communication skills of students were obtained by using “Communication Skills Inventory”. Results: Average age was 20.7 ± 1.1, 90.5% was women, alcohol consumption rate was 12.8%, 87.2% thought that their communication with people was good, 91.1% thought that their communication with patients was good, 17.9% had problems communicating with patients. 59.2% of the students thought that negative behavior of health staff in clinical practices negatively affected to their communication with the patient. The highest subscale score of the Communication Skills Inventory was cognitive skills (59.1 ± 6.2) while the lowest subscale score was emotional skills (53.0 ± 5.5). Cognitive skills score of students who not used alcohol (59.5 ± 6.0) was significantly higher than those used alcohol (56.2 ± 6.6) (P = 0.035). "Cognitive skills (p = 0.012)," "behavioral skills (p = 0.020)" and "total skills (p = 0.046)" scores of students thinking that learned communication lessons in the school was helpful were significantly higher, however, it was not significantly differ in "emotional skills (p = 0.448)" score. "Behavioral skills" score was significantly higher (p = 0.018) in students thought that their communication with people was good. Similarly, "behavioral skills" score was also significantly higher (p = 0.010) in students thought that their communication with patients was good. Conclusion: When the communication skills of nursing student participating to clinical practice are evaluated, individual behavioral skills is higher in students thought that their communication with patients and people was good and cognitive skills is higher in students who not used alcohol. Also, thinking that learned communication lessons in the school were helpful improves overall communication skills upgrading of cognitive and behavioral skills
Amaç: Çalışmada klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim beceri düzeylerinin
belirlenmesi ve iletişim becerilerini etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem:
Araştırmamız Şubat-Mart 2014 tarihleri arasında Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde yürütülen
kesitsel ve tanımlayıcı özellikte bir araştırmadır. Araştırmaya klinik uygulamaya çıkan, iletişim ile ilgili dersi
almış ve araştırmaya katılmaya gönüllü hemşirelik bölümü 2, 3, 4. sınıf öğrencilerinden 179 öğrenci dahil edildi.
Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin çeşitli sosyo-demografik tanımlayıcı
özelliklerinin ve iletişimle ilgili düşüncelerinin sorgulandığı bir anket formu ve iletişim becerilerini
değerlendirmek için “İletişim Becerileri Envanteri” kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7±1,1
ve %90,5’i kadın olup alkol kullanma oranı %12,8’dir. %87,2’si insanlarla, %91,1’i hastalarla iletişimlerinin iyi
olduğunu düşünmekte, hasta ile iletişimde sorun yaşayanların oranı %17,9’dur. Öğrencilerin %59,2’si klinik
uygulamalarda sağlık personelinin olumsuz davranışlarının hasta ile iletişimini olumsuz etkilediğini
düşünmektedir. Öğrencilerin iletişim becerileri envanterinin alt boyut skorlarından en yüksek skoru “zihinsel
beceri” alt boyutundan (59,1±6,2), en düşük skoru “duygusal beceri” alt boyutundan (53,0±5,5) elde edildi.
Alkol kullanmayanların “zihinsel beceri” skoru (59,5±6,0) alkol kullananlardan (56,2±6,6) anlamlı olarak
yüksek bulundu (p=0,035). Okulda iletişim ile ilgili alınan derslerin yararlı olduğunu düşünenlerin “zihinsel
beceri (p=0,012)”, “davranışsal beceri (p=0,020)” ve “toplam beceri (p=0,046)” skoru anlamlı olarak yüksek
bulundu, “duygusal beceri (p=0,448)” skorunda fark bulunmadı. İnsanlarla iletişimlerinin iyi olduğunu düşünen
öğrencilerin “davranışsal beceri” skoru anlamlı olarak yüksek bulundu (p=0,018). Benzer şekilde, hastalarla
iletişimlerinin iyi olduğunu düşünen öğrencilerin “davranışsal beceri” skorları da anlamlı olarak yüksek bulundu
(p=0,010). Sonuç: Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri değerlendirildiğinde hastalar
ve insanlarla olan iletişimlerine ilişkin olumlu düşünceye sahip olanların davranışsal iletişim becerilerinin, alkol
kullanmayanların ise zihinsel iletişim becerilerinin daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Ayrıca, okulda iletişimle
ilgili alınan dersler zihinsel ve davranışsal iletişim becerilerini yükselterek toplam iletişim becerisini
iyileştirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |