Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması

Year 2017, , 162 - 170, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.288841

Abstract

Amaç: Bu çalışma
hemşirelik fakültesi 2. Sınıfında öğrenim gören ve uygulama yapan öğrencilerin
bakım sorumluluğunu üstlendikleri hastalarında saptadıkları Gordon’un Fonksiyonel
Sağlık Örüntüleri Modeline (FSÖ) dayalı Kuzey Amerika Hemşireler Birliği
tanıları (NANDA) kullanarak belirledikleri rahatta (konforda) bozulma
hemşirelik tanısını kullanma durumları ve bu tanıya ilişkin uygun amacın
belirlenmesini incelemek amacıyla tanımlayıcı ve retrospektif olarak
yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın
evren ve örneklemini Mart 2015 - Haziran 2017 tarihleri arasında
Gastroenteroloji kliniğinde uygulama yapan 74 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma
verileri bir hemşirelik fakültesi 2. sınıfında öğrenim gören 74 öğrencinin staj
dosyalarındaki bakım planları incelenerek elde edildi. Elde edilen 418
hemşirelik tanısının incelenmesi sonucunda bu tanılardan 39’unun Rahatta
(Konforda) Bozulma hemşirelik tanısı olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin hasta
bakımında kullandığı hemşirelik Bakım planlarında Gordon’un FSÖ ve fiziksel
muayene bulguları yer almaktadır. Gordon’un FSÖ’ne dayalı NANDA Taksonomi
II’nin 156 hemşirelik tanısının bulunduğu tanı listesinden yararlanılarak PES
(Problem, Etyoloji, Semptom) kriterlerine göre değerlendirilmiştir. Veriler
bilgisayar ortamında sayı ve yüzde ile değerlendirilmiştir. Bulgular ve Sonuç: Araştırma kapsamında
takip edilen 74 hastanın (her öğrencinin bir hastası bulunmakta) tamamına
Rahatta (Konforda) Bozulma hemşirelik tanısı kullanılması uygunken, hastaların
sadece %52.7’sine (39) bu tanı kullanılmıştır. Öğrencilerin bu tanıya yönelik
koydukları amaçlar değerlendirildiğinde %15.3’ünün (6) yanlış,  %84.7’sinin(33) ise doğru amaç yazdığı
saptanmıştır. Öğrencilerin bu tanıları koyma nedenleri incelendiğinde, uyku
hijyeninde bozulma (%15.6), stres yaşama (%10.3), hastane ortamında bulunma
(%20.6), ağrı-bulantı yaşama (%33.3), kaşıntı yaşama (%7.6), yorgunluğun olması
(%12.8) olarak saptanmıştır. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin araştırma
sürecince kullandıkları hemşirelik tanı sayısı öğrenci başına ortalama 5.6’dır.
Araştırma kapsamında alınan hastaların tamamına (74) rahatta (konforda) bozulma
tanısı kullanılması uygunken, bu hastaların %52.7’sine bu tanı kullanılmıştır.
Ayrıca öğrencilerin %84.7’sinin doğru amacı belirleyebildiği saptanmıştır. 

References

  • Ay F. Uluslararası Alanda Kullanılan Hemşirelik Tanıları ve Uygulamaları Sınıflandırma Sistemleri [International Classification Systems of Nursing Diagnosis and Practices: Medical Education].Türkiye Klinikleri dergisi [J Med Sci] 2008; 28: 555-561.
  • Sabuncu N. [Hemşirelik süreci]. Sabuncu N, editör. Hemşirelik bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayıncılık; 2008: 137-141.
  • Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi [Investigation of Knowledge Levels of Final Year Nursing Students Regarding Nursing Process]. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi [Turkish Journal Of Research & Development In Nursing] 2010;12(1):41-52.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci [Hemşirelik Süreci aşamaları]. 7. Baskı. İzmir: Etki Matbaacılık; 2005, s. 97-99.
  • World Health Organization (WHO), (1994) Lemon learning material on nursing. Chapter 4: Nursing process and documentation 2009; 1(1): 96.
  • Yıldırım B, Koç ŞÖ. Eleştirel Düşünmeyi Hemşirelik Sürecinde Uygulama [Nursıng Process Applıcatıon In Crıtıcal Thınkıng]. Meslek Yüksekokullarının Elektronik Dergisi [Electronic Journal of Vocational Colleges] 2013;3(3):29-35.
  • Kaya N, Babadağ K, Yeşiltepe KG, Uygur E. Hemşirelerin Hemşirelik Model/Kuramlarını, Hemşirelik Sürecini ve Sınıflama Sistemlerini Bilme ve Uygulama Durumları [Nurses’ Nursing Model / Theory, Nursing Process, and Classification Systems Know and Implication Status]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Maltepe University Nursing Science and Art Review] 2010;3(3): 24-33.
  • Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlığı. T.C Resmi Gazete, Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 2007/26510: 1. (Güncellenme Tarihi: 2 Mayıs 2007). Erişim adresi:http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm.
  • Özer FG, Kuzu N. Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları [The Status Of Students' Use Of Nursıng Process And Nanda Dıagnoses In Theır Care Plans] Ege Üni.Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2006; 22 (1): 69-80.
  • Erdemir F, Çırlak A. Rahatlık Kavramı ve Hemşirelikte Kullanımı [The concept of comfort and Its Utilization in Nursing]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi [Electronic Journal of dokuz eylul Unıversıty Nursıng Faculty]. 2013; 6(4 ): 224-230.
  • Malinowski A. Comfort: Exploration of The Concept in Nursing. Journal Of Advanced Nursing 2002; 39(6): 599–606.
  • Kolcaba K, Kolcaba R. An analysis of the concept of comfort. Journal of Advanced Nursing 1991; 16: 1301-1310.
  • Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı [Rahatlıkta (Konforda) Bozulma], 13. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2012, s. 365-368.
  • Çam O, Özgür G, Gürkan A, Dülgerler Ş, Engin E. Psikiyatri Hemşireliği Klinik Uygulamalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Raporlarının Değerlendirilmesi [The Evaluatıon Of Students’ Nursıng Process Reports In Psychıatrıc Nursıng Clınıcal Practıce]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2004; 20(1): 23-34.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F. [Hemşirelik Tanısı]. Aştı TA, Karadağ A Editör. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı. İstanbul: Akademi Yayıncılık 2014;184-185.
  • Güner, P., Terakye, G. Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri [The level of determination nursing diagnosis of senior nursing school students]. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi [Journal of Cumhuriyet Unıversıty Nursıng Faculty] 2000; 4(1): 9-15.
  • Babadağ K, Kaya N, Esen F. Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması [Identification of students' identification of NANDA nursing diagnoses]. Hemşirelik Forumu [Nursing Forum] 2004, 7(3): 37-41.
  • Karadakovan A, Usta Yeşilbalkan Ö. Öğrencilerin Nörolojik Hastalarda Saptadıkları NANDA Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi [The Investigation of the NANDA Nursing Diagnosis Determined by the Students on Neurological Patient]. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi [Journal of Atatürk Unıversıty Nursıng Faculty] 2004; 7(3):1-7.
  • Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi [Analysıs of Collected Data And Of Nursıng Dıagnosıs in Care Plan Second Year Nursing Students’]. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi[Celal Bayar University Journal of health Science ] 2016; 2(5): 139-143.
  • Angström-Brännström C, Norberg A, Jansson L. Narratives of children with chronic illness about being comforted. Journal of Pediatric Nursing 2008; 23(4): 310-316.
  • Oliveira I. Comfort measures: a concept analysis. Research and Theory for Nursing Practice 2013; 27 (2): 95-114.
  • Kolcaba K. A theory of holistic comfort for nursing. Joumal of Advanced Nursing 1994; 19: 1178-1184.
  • Arslan H, Konuk DŞ. Stigma, spiritüalite ve konfor kavramlarının Meleis’in kavram geliştirme sürecine göre irdelenmesi [Studying The Concepts Of Stigma, Spirituality And Comfort In Accordance With Meleis’ Concept Development Process ]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Maltepe University Nursing Science and Art Review] 2009; 2(1): 51–58.
  • Yücel ŞÇ. Kolcaba’nın Konfor Kuramı [Kolcaba’s Comfort Theory]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2011; 27(2): 79-88.

Determination of Students' Identification of Comfort Corruption Nursing Diagnoses

Year 2017, , 162 - 170, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.288841

Abstract

Objective: This descriptive
and retrospective study was conducted to investigate how 2nd grade students in
a nursing faculty diagnosed impaired comfort in patients under their
supervision using the North American Nurses Association (NANDA) diagnoses based
on Gordon's Functional Health Patterns (FHP) Model, and to determine the
appropriate treatment approach. Materials
and Methods:
Seventy-four students who put their theoretical knowledge into
practice in the gastroenterology clinic between March 2015 and June 2017
comprised the population and sample of the study. The study data were obtained
by examining the care plans of the 74 2nd-grade students of a nursing faculty
which were included in their internship files. The review of the 418 nursing
diagnoses revealed that 39 of these diagnoses were related to the impaired
comfort. The nursing care plans used by the students in providing healthcare to
patients included Gordon's FHP and physical examination findings. The nursing
diagnoses made by the students were evaluated according to the PES (Problem,
Etiology, Symptom) criteria using the NANDA Taxonomy II which included 156
nursing diagnoses list based on Gordon’s FHP. 
The data were analyzed on the computer using numbers and percentages. Results and Conclusion: Although it was
possible to diagnose 74 patients (each student was responsible for one patient)
with impaired comfort, only 52.7% of them (n=39) were diagnosed with impaired
comfort. The evaluation of how to treat people diagnosed with impaired comfort
showed that while 15.3% (n=6) of the students’ approaches were wrong, 84.7%
(33) of them displayed correct approaches. The analysis of the reasons why the
students diagnosed the patients with impaired comfort demonstrated that of the
causes, 15.6% were related to deterioration in sleep hygiene, 10.3% to stress,
20.6% to staying in the hospital environment, 33.3% to pain / nausea, 7.6% to
itching and 12.8% to fatigue. The number of impaired comfort nursing diagnoses
made by the students included in the research was 5.6 per student. In the
study, although it was possible to diagnose all the patients (n=74) with
impaired comfort, only 52.7% of these patients were diagnosed with impaired
comfort. It was also determined that 84.7% of the students displayed correct
approaches to the treatment of the patients.

References

  • Ay F. Uluslararası Alanda Kullanılan Hemşirelik Tanıları ve Uygulamaları Sınıflandırma Sistemleri [International Classification Systems of Nursing Diagnosis and Practices: Medical Education].Türkiye Klinikleri dergisi [J Med Sci] 2008; 28: 555-561.
  • Sabuncu N. [Hemşirelik süreci]. Sabuncu N, editör. Hemşirelik bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayıncılık; 2008: 137-141.
  • Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi [Investigation of Knowledge Levels of Final Year Nursing Students Regarding Nursing Process]. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi [Turkish Journal Of Research & Development In Nursing] 2010;12(1):41-52.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci [Hemşirelik Süreci aşamaları]. 7. Baskı. İzmir: Etki Matbaacılık; 2005, s. 97-99.
  • World Health Organization (WHO), (1994) Lemon learning material on nursing. Chapter 4: Nursing process and documentation 2009; 1(1): 96.
  • Yıldırım B, Koç ŞÖ. Eleştirel Düşünmeyi Hemşirelik Sürecinde Uygulama [Nursıng Process Applıcatıon In Crıtıcal Thınkıng]. Meslek Yüksekokullarının Elektronik Dergisi [Electronic Journal of Vocational Colleges] 2013;3(3):29-35.
  • Kaya N, Babadağ K, Yeşiltepe KG, Uygur E. Hemşirelerin Hemşirelik Model/Kuramlarını, Hemşirelik Sürecini ve Sınıflama Sistemlerini Bilme ve Uygulama Durumları [Nurses’ Nursing Model / Theory, Nursing Process, and Classification Systems Know and Implication Status]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Maltepe University Nursing Science and Art Review] 2010;3(3): 24-33.
  • Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlığı. T.C Resmi Gazete, Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 2007/26510: 1. (Güncellenme Tarihi: 2 Mayıs 2007). Erişim adresi:http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm.
  • Özer FG, Kuzu N. Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumları [The Status Of Students' Use Of Nursıng Process And Nanda Dıagnoses In Theır Care Plans] Ege Üni.Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2006; 22 (1): 69-80.
  • Erdemir F, Çırlak A. Rahatlık Kavramı ve Hemşirelikte Kullanımı [The concept of comfort and Its Utilization in Nursing]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi [Electronic Journal of dokuz eylul Unıversıty Nursıng Faculty]. 2013; 6(4 ): 224-230.
  • Malinowski A. Comfort: Exploration of The Concept in Nursing. Journal Of Advanced Nursing 2002; 39(6): 599–606.
  • Kolcaba K, Kolcaba R. An analysis of the concept of comfort. Journal of Advanced Nursing 1991; 16: 1301-1310.
  • Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı [Rahatlıkta (Konforda) Bozulma], 13. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2012, s. 365-368.
  • Çam O, Özgür G, Gürkan A, Dülgerler Ş, Engin E. Psikiyatri Hemşireliği Klinik Uygulamalarında Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Süreci Raporlarının Değerlendirilmesi [The Evaluatıon Of Students’ Nursıng Process Reports In Psychıatrıc Nursıng Clınıcal Practıce]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2004; 20(1): 23-34.
  • Şendir M, Büyükyılmaz F. [Hemşirelik Tanısı]. Aştı TA, Karadağ A Editör. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı. İstanbul: Akademi Yayıncılık 2014;184-185.
  • Güner, P., Terakye, G. Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri [The level of determination nursing diagnosis of senior nursing school students]. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi [Journal of Cumhuriyet Unıversıty Nursıng Faculty] 2000; 4(1): 9-15.
  • Babadağ K, Kaya N, Esen F. Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması [Identification of students' identification of NANDA nursing diagnoses]. Hemşirelik Forumu [Nursing Forum] 2004, 7(3): 37-41.
  • Karadakovan A, Usta Yeşilbalkan Ö. Öğrencilerin Nörolojik Hastalarda Saptadıkları NANDA Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi [The Investigation of the NANDA Nursing Diagnosis Determined by the Students on Neurological Patient]. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi [Journal of Atatürk Unıversıty Nursıng Faculty] 2004; 7(3):1-7.
  • Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları ve Verilerin Analizi [Analysıs of Collected Data And Of Nursıng Dıagnosıs in Care Plan Second Year Nursing Students’]. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi[Celal Bayar University Journal of health Science ] 2016; 2(5): 139-143.
  • Angström-Brännström C, Norberg A, Jansson L. Narratives of children with chronic illness about being comforted. Journal of Pediatric Nursing 2008; 23(4): 310-316.
  • Oliveira I. Comfort measures: a concept analysis. Research and Theory for Nursing Practice 2013; 27 (2): 95-114.
  • Kolcaba K. A theory of holistic comfort for nursing. Joumal of Advanced Nursing 1994; 19: 1178-1184.
  • Arslan H, Konuk DŞ. Stigma, spiritüalite ve konfor kavramlarının Meleis’in kavram geliştirme sürecine göre irdelenmesi [Studying The Concepts Of Stigma, Spirituality And Comfort In Accordance With Meleis’ Concept Development Process ]. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Maltepe University Nursing Science and Art Review] 2009; 2(1): 51–58.
  • Yücel ŞÇ. Kolcaba’nın Konfor Kuramı [Kolcaba’s Comfort Theory]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi [Journal of Ege Unıversıty Nursıng Faculty] 2011; 27(2): 79-88.
There are 24 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Nilay Orkun

Şebnem Çınar Yücel 0000-0002-8904-7395

Publication Date October 15, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Orkun, N., & Çınar Yücel, Ş. (2017). Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 162-170. https://doi.org/10.17681/hsp.288841
AMA Orkun N, Çınar Yücel Ş. Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması. HSP. October 2017;4(3):162-170. doi:10.17681/hsp.288841
Chicago Orkun, Nilay, and Şebnem Çınar Yücel. “Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 4, no. 3 (October 2017): 162-70. https://doi.org/10.17681/hsp.288841.
EndNote Orkun N, Çınar Yücel Ş (October 1, 2017) Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4 3 162–170.
IEEE N. Orkun and Ş. Çınar Yücel, “Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması”, HSP, vol. 4, no. 3, pp. 162–170, 2017, doi: 10.17681/hsp.288841.
ISNAD Orkun, Nilay - Çınar Yücel, Şebnem. “Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4/3 (October 2017), 162-170. https://doi.org/10.17681/hsp.288841.
JAMA Orkun N, Çınar Yücel Ş. Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması. HSP. 2017;4:162–170.
MLA Orkun, Nilay and Şebnem Çınar Yücel. “Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, vol. 4, no. 3, 2017, pp. 162-70, doi:10.17681/hsp.288841.
Vancouver Orkun N, Çınar Yücel Ş. Öğrencilerin Rahatta (Konforda) Bozulma Hemşirelik Tanısını Belirleme Durumlarının Saptanması. HSP. 2017;4(3):162-70.