DOI:10.17681/hsp.454678
Purpose:
The aim of this study was to
describe nursing educators’ perceptions of spirituality and spiritual care and
their spiritual care competence, and to determine the relationship between
them.
Materials
and Methods: This descriptive
and cross-sectional study was conducted between Jun and September 2017. The
sample was composed of 202 academicians from four universities. For data
collection, the nursing academician information form, Spirituality
and Spiritual Care Rating
Scale, and the Spiritual Care Competency Scale
were used. For data analysis, the
descriptive statistics, the test of significant difference between two means,
Pearson Correlation Analysis, the Mann Whitney U Test, and Kruskall Wallis
Analysis were used.
Results:
The mean age of the academicians was
36.14
± 8.91 years, and 96%
were female. All stated that it was necessary to give spiritual care to patient
individual and to provide education in spiritual care in nursing training.
According to their statements, 68.8% of the academicians included the topic of
spiritual care in their course content and 56.4% included nursing diagnoses
relating to spiritual care in their lessons, but 44.6% did not use the related
diagnoses when preparing students’ nursing care plans. A medium level positive
correlation was found between item scores on two scales (r=0.404, p<0.001).
The mean
two scales item scores of those with the academic status of assistant professor
those who advised students on giving spiritual care to patients during clinical
practice, and those who included spiritual care and nursing diagnoses regarding
spiritual care in their course content were found to be statistically
significantly higher (p<0,05).
Conclusion:
It was concluded that nurse
academicians who had active responsibilities for preparing and presenting
educational content on spiritual care, which is a part of holistic care, had a
broad view of spiritual care. A need was felt for developing both perceptions
of competence in providing this care and perceptions of spirituality and
spiritual care.
DOI:10.17681/hsp.454678
Amaç: Bu
çalışmanın amacı hemşire
akademisyenlerin maneviyat / manevi bakım algıları ve manevi bakım
yeterliliklerini saptamak ve arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Gereç
ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel tipteki
araştırma Haziran – Eylül 2017 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemine dört üniversiteden 202
akademisyen alındı. Verilerin toplanması
için hemşire akademisyenleri tanıtıcı bilgi formu, Maneviyat Ve Manevi Bakım
Dereceleme Ölçeği ve Manevi Bakım Yeterlilik Ölçeği kullanıldı. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, iki ortalama arasındaki farkın
önemlilik testi, Pearson Korelasyon Analizi, Mann Whitney U Testi ve Kruskall
Wallis analizi kullanıldı.
Bulgular:
Akademisyenlerin
yaş ortalaması 36,14±8,91 ve %96’sı kadındır.
Akademisyenlerin tamamı hasta bireye manevi bakım vermenin ve hemşirelik
eğitiminde manevi bakım eğitiminin gerekli olduğunu belirtmiştir.
Akademisyenlerin %68,8’i ders içeriklerinde manevi bakım konusuna yer
verdiklerini, %56,4’ü derslerinde manevi bakımla ilgili hemşirelik tanılarına
yer verdiği ancak %44,6’sı öğrencilerinin hemşirelik bakım planını hazırlarken
ilişkili tanıları kullanmadıklarını belirtmiştir. Maneviyat ve
Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ve Manevi Bakım Yeterlilik Ölçeği arasında orta derecede pozitif ilişki saptandı (r= 0,404,
p< 0,001).
Doktor öğretim üyesi akademik
ünvanına sahip olanların, klinik uygulamalarda hasta bireye manevi bakım verme
konusunda öğrencileri yönlendirenlerin, ders içeriklerinde manevi bakım
konusuna ve manevi bakıma ilişkin hemşirelik tanılarına yer verenlerin Maneviyat ve
Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ve Manevi Bakım Yeterlilik Ölçeği madde puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı
şekilde yüksek bulundu.
Sonuç:
Holistik bakımın bir parçası olan manevi bakımın eğitim
içeriğinin hazırlanması ve sunulmasında aktif sorumlulukları olan hemşire
akademisyenlerin manevi bakıma ilişkin geniş bir bakış açısına sahip oldukları
sonucuna varılmıştır. Maneviyat / manevi bakım algılarında olduğu gibi bu
bakımı sunma konusundaki yeterlilik algılarının geliştirilmesine gereksinim
duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |