Aim: It was perfomed to determine the effect of discharge
planning and home visits on growth and development of the babies and problem
solving skills of their mothers. Material
and Method: The experimental type study consisted of 63 mothers
(experiment=31;control=32) and 75 preterm babies (experiment=37 ;control=38)
determined by simple random sampling method in the Neonatal Intensive Care
Units of 3 hospitals in Istanbul. The experimental group had a 3-session
training program for mothers of preterm babies before their discharge. After
the discharge, a total of 4 visits were made to both the experimental group and
the control group. During the visit, to Mothers “Problem Solving Skills
Assesment Questionare: How To Deal with Problems Regarding Care of My Baby (SÇBDF)”
and to infants “Ankara Developmental Screening Inventory (AGTE)” were applied
and their anthropometric measurements were taken and recorded. Results: The general development score
received from AGTE of the babies in the experimental group was significantly
higher than the control group (p< 0.001). It was found that the score
received from SCBDF were 184.1 ± 17.4 points for the experimental group and
155.2 ± 22.0 points for the control group, and the difference was found to be
highly significant for the experimental group (p<0.001). However, there was
no significant difference between the anthropometric measurements of the
infants in both groups (p> 0.05). Conclusion:
Discharge training and home visits to mothers with preterm infants were found
to be influential on infant development and mothers' problem-solving skills.
Amaç: Preterm bebeği olan annelere
yapılan taburculuk eğitimi ve ev ziyaretlerinin bebeğin büyüme–gelişmesine ve
annelerin bakım sorunlarını çözme becerilerine etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Deneysel
ve izlemsel tipteki çalışma, İstanbul’daki 3 hastanenin yenidoğan yoğun bakım
ünitelerinde yatan basit rastgele örnekleme yöntemi ile
belirlenen 63 anne (deney=31; kontrol=32) ve 75 preterm bebeği (deney=37; kontrol=38) ile gerçekleştirildi.
Deney grubu annelere taburculuktan önce preterm bebeğin bakımına yönelik
hazırlanan 3 oturum şeklinde bir eğitim programı düzenlendi. Taburculuktan
sonra ise hem deney hem de kontrol grubuna toplam 4 kez ev ziyareti yapıldı.
Ziyaret sırasında annelere “Sorun Çözme Becerileri Değerlendirme Formu (SÇBDF)”
ve bebeklere ise “Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE)” uygulandı ve bebeğin
antropometrik ölçümleri alınarak kaydedildi. Bulgular: Deney grubundaki bebeklerin AGTE’ten aldıkları genel
gelişim puanı kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha yüksek idi (p<
0.001).
SÇBDF’den deney grubu annelerin 184.1 ± 17.4 puan, kontrol grubu
annelerin 155.2 ± 22.0 puan aldığı ve farkın deney grubu lehine ileri düzeyde
anlamlı olduğu saptandı (p< 0.001). Ancak her iki gruptaki bebeklerin antropometrik
ölçümleri arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p> 0.05). Sonuç:
Preterm bebeği olan annelere yapılan taburculuk eğitiminin ve ev ziyaretlerinin
bebeklerin gelişimleri ve annelerin sorun çözme becerileri üzerinde etkili
olduğu saptandı.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |