Akran
zorbalığı okullarda her geçen gün artan, kısa ve uzun dönemde insan sağlığını
olumsuz yönde etkileyen bir halk sağlığı sorunu olarak tanımlanmaktadır. Akran
zorbalığı, güçlünün zayıf üzerinde kasıtlı ve sürekli olarak fiziksel, sözel,
davranışsal güç kullanmasıdır. Bu durum, öğrenciler için ciddi bir travma olup,
etkileri okul dönemi ile sınırlı kalmayıp yaşam boyu sürmekte ve toplum
sağlığını da olumsuz etkilemektedir. Akran zorbalığı sadece öğrencileri değil
aileleri, öğretmenleri ve okul yöneticilerini de olumsuz etkiler. Akran
zorbalığının önlenmesi; eğitim ve toplumun tüm paydaşlarını (öğrenci, öğretmen,
yönetici, veli, hemşire, sivil toplum örgütleri) içine alan, etkili
politikaların geliştirilmesi ile mümkündür. Toplumda; her çocuğun güvenilir bir
ortamda eğitim, öğretim alma ve yaşam hakkı olduğu gibi temel insani değerler
ve farklılıklara saygı duyma konusunda bilinç kazandırılması önemlidir. Bu
yazıda akran zorbalığının tanımı, zorbalığın çocuk sağlığı ve akademik başarıya
etkileri ve akran zorbalığını önleme ve müdahale programlarının
geliştirilmesinde, halk sağlığı ve okul hemşiresinin rolleri ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | REVIEW ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | February 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |