Aim: This study was carried out so as to determine
nurses’ knowledge level about CPR and to analyse the effect of the given
training on the knowledge level about CPR through pre- and after- patterned
tests employed on the same group. Material and Methods: The study was
conducted between June and August in 2012 with 108 nurses working in the
internal, surgery, emergency and intensive care units at a State Hospital. The
data was collected by the questionnaire form. The training course about CPR was
given within three-stage (visual presentation, training brochure, applied training on models). The effect of
the education was re-evaluated after six weeks via questionnaire. Percentage
distributions, T-Test, Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Test, Ki-Kare
Analysis and Wilcoxon Test were used for evaluating the data. Results: It was determined in the
study that 32 % of the nurses applied CPR before, 39.8 % participated in
in-service training and 35.2 % took the information from doctors when
in-service training hadn’t given to them. It was also found that age, sex,
marital status and education status had no significant effect on nurses’
correct answer average relating to CPR.
The difference (p<0.05) in the correct answer average of the nurses
working in interior, surgery and emergency units before and after the training
was found very important and the questionnaire results (p>0.05) in the
correct answer average of the nurses working in intensive care unit before and
after the training were found considerably insignificant. A statistically
significant increase was found in terms of the chest compression speed and
depth, basic life support ranking (C-A-B), ventilation, and pulse evaluation
duration after the training was completed. Conclusions:
As a result of the study, the correct answer average of the nurses about CPR
was found to be high after training. These findings show that nurses’ knowledge
together with their abilities on CPR should be updated via in-service training
programs and these programs should be repeated periodically.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelerin kardiyopulmoner
resusitasyon (KPR) ile ilgili bilgi düzeylerinin saptanması ve verilen eğitimin
KPR ile ilgili bilgi düzeylerine etkisini incelemek amacıyla ön test son test
desenli, tek gruplu olarak yapılmıştır. Gereç
ve Yöntem: Araştırma Haziran-Ağustos 2012 tarihleri arasında bir devlet
hastanesinde dahili, cerrahi, acil ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan toplam
108 hemşire ile yürütülmüştür. Veriler anket formu ile toplanmıştır. CPR ile
ilgili eğitim (görsel sunu, eğitim broşürü ve maket üzerinde uygulamalı eğitim)
üç aşamalı olarak verilmiştir. Verilen eğitimin etkinliği altı hafta sonra
anket formu ile tekrar değerlendirilmiştir.
Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik dağılımlar, t testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis
testi, Ki-kare analizi, Wilcoxon testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, hemşirelerin
%32’sinin daha önce KPR uyguladığı, %39.8’inin KPR ile ilgili hizmet içi
eğitime katıldığı, %35.2’sinin hizmet içi eğitim yapılmadığında hekimlerden CPR
ile ilgili bilgi aldığı saptanmıştır. Yaş, cinsiyet, öğrenim durumunun
hemşirelerin KPR’a ilişkin doğru yanıt ortalamalarında anlamlı bir etkisinin
olmadığı tespit edilmiştir. Dahili, cerrahi ve acil serviste çalışan
hemşirelerin eğitim öncesi ve eğitim sonrası KPR’a ilişkin doğru yanıt
ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş (p<0.05),
yoğun bakımlarda çalışan hemşirelerin KPR’a ilişkin doğru yanıt ortalamaları
ise istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (p>0.05). Eğitim
tamamlandıktan sonra yapılan değerlendirmede, KPR uygulamasında göğüs bası hızı
ve derinliği, yetişkinde temel yaşam desteği sıralaması (C-A-B), ventilasyon,
nabız değerlendirme süresi ile ilgili cevaplarda istatistiksel olarak anlamlı
artış saptanmıştır. Sonuç: Araştırma
sonucunda KPR ile ilgili verilen eğitim sonrasında hemşirelerin doğru yanıt
ortalamalarının yükseldiği saptanmıştır. Bu sonuçlar, hemşirelerin KPR
konusundaki bilgi ve becerilerinin hizmet içi eğitim programları ile
güncellenmesi ve hizmet içi eğitimlerin periyodik olarak tekrarlanması
gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |