DOI:10.17681/hsp.517349
Purpose:
Nepotism
has begun to manifest itself in almost every aspect of social life today. On
the other hand, there is a widespread belief among students that some students
are granted more privileges and there is no scientific proof of this. This
study was conducted in a methodological way with the aim of developing a scale
for use in research that will determine the level of perceptions that students
are favored by some people and the factors that affect them.
Materials
and Methods: From the literature, expert opinion and student opinion were
used to construct a 38-item draft of Nepotism Perception Scale of Students
(NPSS). The validity and the reliability of the draft NPSS were tested with
Scope (Content) Score (13 expert opinion), Structure Score (Factor Analysis),
Internal Consistency Analysis methods. As a result of the analyzes, the 38 item
" Nepotism Perception Scale of Students" was finalized. The universe
of your research; The students from the Faculty of Health Sciences in Istanbul
(N=1900) and the sample were 385 (ten times the number of items and plus five
spare) determined by layered random sampling method. Data were collected using
the Student Information Form and the draft NPSS. Before the data were collected,
the students were informed by 220 taking care of the volunteer principle, and
the written consent was obtained from the ethics committee and the dean of the
faculty where the study was carried out.
Results:
Scope
(Content) Opinions taken from the purpose and the experts showed that all items
of the draft scale are acceptable. As a result of the factor analysis of the
draft SCA, there was a one-factor structure with 38 items explaining 64.91% of
the total variance. The total poverty Cronbach Alpha reliability coefficient of 38 items was 0.96, the item-total score correlation was 0.34-0.80 and test
retest corelation was 0.81.
DOI:10.17681/hsp.517349
Amaç:
Kayırmacılık
(nepotizm) günümüzde toplumsal yaşamın neredeyse her alanında kendini
göstermektedir. Bu bağlamda öğrenciler arasında bazı öğrencilere daha fazla
ayrıcalık tanındığına ilişkin yaygın bir inanç vardır ve bu konunun bilimsel
bir kanıtı yoktur. Bu çalışma, öğrencilerin bazı kişilerin kayrıldığına ilişkin
algılarının düzeyini ve etkileyen faktörleri belirleyecek araştırmalarda
kullanılması için bir ölçek geliştirmek amacı ile metodolojik türde yapıldı.
Gereç-Yöntem:
Araştırmanın
evreni; İstanbul’daki Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinden (N=1900),
örneklem ise tabakalı rastgele örneklem yöntemi ile belirlenen 385 (ölçek madde
sayısının on katı ve artı beş yedek olmak üzere) öğrenciden meydana geldi.
Literatürden, uzman ve öğrenci görüşlerinden yararlanılarak 38 maddelik taslak
Öğrencilerin Kayırmacılık Algısı Ölçeği (ÖKALÖ) oluşturuldu. Kapsam (İçerik)
Geçerliği (13 uzman görüşü), Yapı Geçerliği (Faktör Analizi), İç Tutarlık
Analizi yöntemleri ile taslak ÖKALÖ’nün geçerlilik ve güvenilirliği test
edildi. Analizler sonucunda, 38 maddelik “Öğrencilerin Kayırmacılık Algısı
Ölçeği” son halini aldı. Veriler Öğrenci Bilgi Formu ve taslak ÖKALÖ
kullanılarak toplandı. Veriler toplanmadan önce gönüllük ilkesine özen
gösterilerek öğrencilerden bilgilendirilmiş olur, ayrıca etik kurul izni ve
çalışmanın gerçekleştirildiği fakültenin dekanlığından yazılı izin alındı.
Bulgular:
Kapsam
(İçerik) Geçerliği amacı ile uzmanlardan alınan görüşler taslak ölçeğin tüm
maddelerinin kabul edilir nitelikte olduğunu gösterdi. Taslak ÖKALÖ’nün faktör
analizi sonucunda toplam varyansın %64,91’ini açıklayan 38 maddeli tek faktörlü
bir yapı oluştu. 38 maddeli ÖKALÖ’nün toplam puanda Cronbach Alpha güvenirlik
katsayısı 0,96; madde-toplam puan korelasyonu 0,34-0,80 arasında; test-tekrar
test korelasyon katsayısı 0,81 bulundu.
Sonuç:
Geliştirilen
ÖKALÖ geçerlilik ve güvenilirliği oldukça yüksek, öğrencilerin kayırmacılık
algısını belirlemede yeterli bir ölçme aracıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |