DOI: 10.5152/hsp.2019.566906
Amaç: Bu çalışmada, İstanbul ilinde sağlık
turizmi hizmeti verilen hastanelerdeki insan kaynakları bulma ve seçme süreci
ile bu süreçte karşılaşılan sorunların tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı kesitsel
araştırma; Mart 2016 ile Mayıs 2017 tarihleri arasında, İstanbul’da sağlık
turizmi hizmeti veren, Joint Commission International (JCI) akreditasyonu olan,
görüşme talebimizi kabul eden 8 hastane yetkilisi ile yürütüldü. Araştırma
verileri; literatür doğrultusunda hazırlanan, sağlık turizmi konusunda ders
veren dört öğretim üyesi uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan yüz yüze görüşme
formu ile toplandı. Nitel araştırma olması sebebiyle veriler analiz edilirken
sorulara verilen cevaplar sınıflandırılmıştır. Aynı ve benzer cevabı verenler
tek grupta değerlendirilmiş, farklı cevaplar bireysel olarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Görüşme yapılan yetkililerin 2
tanesi İK müdürü, 3 tanesi İK uzmanı, 3 tanesi İK sorumlusu idi. Yaş aralığı
25-40 arasında değişmekte olup yaş ortalaması 30’du. Yöneticilerin
İK tecrübesi 1,5 ile 7 yıl arasında değişmekteydi. 3’ünün sağlık yönetimi
ile ilgili eğitimi vardı. Hastanelerin 7’sinde sağlık
turizmi ile ilgili bir birim vardı. Sağlık turizmi ile gelen hasta sayısını
genelde söylemekten kaçınan yetkililerden 2 tanesi, toplam hasta sayısının
%30-40’ı
derken, 1 hastane 250 hasta geldiğini belirtti. Bir hastane hariç tüm
hastaneler sağlık turizmine yönelik eğitim vermekteydi. 7 hastanede iş analizi
yapıldığı belirtildi. Bir hastanede İK planlaması kalite müdürü ile, Bir
hastanede üst yönetim ile, 6 hastanede ise İK departmanı tarafından yapılmaktaydı.
6 hastane en çok, özellikle belli alanlarda deneyimli (endoskopi, göz, yeni doğan
yoğun bakım) hemşire bulmakta zorlandığını belirtti. Hastanelerin tamamında hem
hasta memnuniyeti hem de personel memnuniyeti ölçülmekteydi. 6 hastane
personeli ile yabancı hastalar arasında sorun olmadığını, bir hastane yabancı
dil sorunu yaşandığını, bir hastane ise Orta Asya ve Arap ülkelerinden gelen
hastaların yemek kültürlerinin farklı olması sebebiyle sorunlar yaşandığını
belirtti. Sağlık turizminin personel teminine etkisi ile ilgili olarak, 7
hastane yabancı dil bilgisi, tecrübe ve farklı kültürlere açık personelin temin
edilmesine yol açtığını belirtti. 6 hastane bünyesinde bulunan uluslar arası
hasta birimi ile sigorta şirketleri, danışmanlık ve sağlık turizmi şirketleri
ile irtibata geçmektedir. Bir hastane ise sadece kendi uluslararası hasta
birimi ile hastalara ulaşmaktaydı.
Sonuç: Bu çalışmada, sağlık turizmi hizmeti
veren hastanelerin personel temini sırasında diğer hastanelerden farklı olarak
yabancı dil bilen, farklı kültürlere açık, genel profili iyi personel bulmak
zorunda oldukları, özellikle belli alanlarda profesyonelleşmiş hemşire bulmakta
sorun yaşadıkları, hasta ve sağlık çalışanı arasındaki iletişim problemini tercümanlar
aracılığıyla çözmeye çalıştıkları saptandı.
Cite this article as: Çamlıdere A, Söyük S.
Finding and Selecting Human Resources in Hospitals Providing Health Tourism
Services in Istanbul and the Problems Encountered in this Process. Journal of
Health Science and Profession 2019; 6(2): XXXX
DOI: 10.5152/hsp.2019.566906
Objective: The aim of this study was to
determine a process for finding and selecting human resources in the hospitals
that provide health tourism services in Istanbul and identifying the problems
encountered in this process.
Materials and Methods: This descriptive
cross-sectional research was conducted from March 2016 to May 2017 in 8
hospital officials that provide health tourism services in Istanbul. All these
hospitals had Joint Commission International (JC)I accreditation and accepted
our request for an interview. The research data were collected by 4 faculty
members teaching health tourism. The data were prepared in line with the
literature and gathered with a face-to-face interview form prepared according
to expert opinions. As this was a qualitative research, the answers given to
the questions were classified while analyzing the data. The similar responses
were evaluated in a single group and different responses were evaluated
individually.
Results: Of the interviewed officials, 2
were HR managers, 3 were HR specialists, and 3 were HR officers. The age range
of the participants was between 25–40 years and the average age was 30 years.
The managers’ HR
experience ranged from 1.5 to 7 years, and 3 of them had undergone training in
health management. A total of 7 hospitals had a unit related to health tourism.
Two officials who had refrained from mentioning the exact number of patients
availing health tourism stated that 30–40% of the total number of patients came
from one hospital and 250 patients came from another hospital. All hospitals,
except one, provided training in health tourism, and job analysis was performed
in 7 hospitals. In one hospital, HR planning was carried out by the quality
manager, in one by senior management, and in 6 hospitals by the HR department.
Six hospitals stated that they had difficulty in finding nurses who were
experienced, especially in certain areas (endoscopy, eye, and neonatal
intensive care). In all hospitals, both patient satisfaction and staff
satisfaction were measured. There were no problems between the hospital staff
and foreign patients in 6 hospitals, one hospital had foreign language problems,
and one hospital had problems due to different food cultures of patients from
Central Asian and Arabic countries. Regarding the impact of health tourism on
staff recruitment, 7 hospitals stated that it led to the staff opening up on
receiving knowledge about foreign languages, experiences, and different
cultures. The international patient units within 6 hospitals were in contact
with insurance companies, consultancies, and health tourism companies. A
hospital could only reach patients if it had its own international patient
unit.
Conclusion: In this study, it was found
that the HR departments of hospitals providing health tourism services, have to
recruit staff who speak foreign languages, are open to different cultures, have
a good general profile. They tend to face problems in finding professionalized
nurses especially in certain areas and have tried to solve the communication
problems between patients and health workers by employing interpreters.
Cite this article as: Çamlıdere A, Söyük S.
Finding and Selecting Human Resources in Hospitals Providing Health Tourism
Services in Istanbul and the Problems Encountered in this Process. Journal of
Health Science and Profession 2019; 6(2): XXXX
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 3 |