DOI: 10.5152/hsp.2019.521573
Amaç: Araştırmanın amacı, sezaryen doğum
sonrası taburculuk eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluşluklarına
etkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Ocak-Ekim 2016
tarihleri arasında Denizli Devlet Hastanesi’nde yer alan Kadın Hastalıkları ve
Doğum Kliniği’nde, randomize kontrollü olarak yapılmıştır. Araştırmaya eğitim
grubuna 110 ve kontrol grubuna 114 olmak üzere toplam 224 sezaryen ile doğum
yapmış anne alınmıştır. Araştırmacı tarafından eğitim grubunda yer alan
annelere doğum sonrası birinci gün taburculuk eğitimi verilmiş ve eğitimin
sonrasında hazırlanan kitapçık dağıtılmıştır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”,
“Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu” ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ile Ki-kare,
Student t, Mann-Whitney U testi ve Fisher’s Exact testi kullanılmıştır.
Bulgular: Eğitim ve kontrol grubundaki
annelerin sosyo-demografik ve obstetrik özellikleri, bebeklerine ilişkin
özellikleri ve doğum sonrası döneme ilişkin özelliklerinin benzer olduğu
saptanmıştır. Eğitim grubundaki annelerin “Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk
Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu” toplam ölçek puanı (176,61±22,423) kontrol
grubu annelerin toplam puanlarından (169,94±26,093) daha yüksek ve bu farkın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (t=2,049 p=0,042). “Hastane
Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu” ölçek alt boyutlarından bilgi ve yetenek alt
boyut puanlarının eğitim grubu annelerin kontrol grubu annelerden istatistiksel
olarak anlamlı bir şekilde daha yüksek (sırasıyla U=4237,000 p=0,000, t=2,010
p=0,046) olduğu ancak, kişisel durum ve
beklenen destek alt boyut puanları arasında istatistiksel fark bulunmamıştır
(sırasıyla t=0,485 p=0,628 U=5785,500 p=0,312).
Sonuç: Çalışmamızda, doğum sonrası dönemde
taburculuk eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluşluk durumlarını olumlu
yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Cite this article as: Güleç T, Çoban A. The
Effect of Discharging of Cesarean Postpartum Discharge Training on the
Readiness of the Mothers to the Discharge. Journal of Health Science and
Profession 2019; 6(3): 461-9.
DOI: 10.5152/hsp.2019.521573
Objective: The purpose of the present
research was to examine the effect of cesarean postpartum discharge training on
the readiness of the mothers to the discharge.
Materials and Methods: The research was
performed as a randomized controlled trial at the Clinic of Obstetrics and
Gynecology at Denizli State Hospital between January 2016 and October 2016. The
research included a total of 224 mothers who gave birth by cesarean, with 110
mothers in the training group and 114 mothers in the control group. Discharge
training was given to the mothers of the training group on the first day after
birth, and the booklets that were prepared after training were delivered to
them. Data were gathered by “Personal Information Form” and “Readiness for
Hospital Discharge Scale-New Mother Form.” In the analysis of data, descriptive
statistics, chi-square, Student’s t, Mann–Whitney U, and Fisher’s exact tests
were used.
Results: It was identified that the
social–demographic and obstetrical characteristics and the characteristics
regarding their babies and the characteristics of the postpartum period of the
mothers in the training and control groups were similar. According to the total
scale score of the “Readiness for Hospital Discharge Scale-New Mother Form,” it
was identified that the mothers in the training group (176.61±22.423) had
higher score than the mothers in the control group (169.94±26.093), and that
the difference between them was statistically significant (t=2.049, p=0.042).
It was found that information and skill subdimension scores from the scale
subdimension scores of the “Readiness for Hospital Discharge Scale-New Mother
Form” were higher for the mothers in the training group than for the mothers in
the control group (U=4237.000, p=0.000 and t=2.010, p=0.046, respectively), and
that no difference was found between the subdimension scores of the personal
situation and the expected support (t=0.485, p=0.628 and U=5785.500, p=0.312,
respectively).
Conclusion: According to the results of our
work, it was determined that the discharge training during the postpartum
period positively affected the readiness of the mothers to the discharge.
Cite this article as: Güleç T, Çoban A. The
Effect of Discharging of Cesarean Postpartum Discharge Training on the
Readiness of the Mothers to the Discharge. Journal of Health Science and
Profession 2019; 6(3): 461-9.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 3 |